Dil Konuşma Terapisinde Kullanılacak Sözcüklere Yönelik 3D Modellemeli Materyallerin Geliştirilmesi ve Terapi Etkililiğinin İncelenmesi


Creative Commons License

Erol E., Karalı F. S., Savaş Z.

TÜBİTAK Projesi, 2209-B - Sanayiye Yönelik Lisans Araştırma Projeleri Destekleme Programı, 2021 - 2022

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 2209-B - Sanayiye Yönelik Lisans Araştırma Projeleri Destekleme Programı
  • Başlama Tarihi: Eylül 2021
  • Bitiş Tarihi: Eylül 2022
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Proje Özeti

Türkiye İstatistik Kurumu(TÜIK)’nun 2011 tarihli verilerine göreTürkiye toplam nüfusunun %6,9’u engelli iken, toplam nüfusun %0,7’sini konuşma engelli bireyler oluşturmaktadır. Engelli nüfusun en az yarısı (tamamından ortopedik engelliler ve görme engelliler çıkarılırsa) dil edinme ve konuşamama sorunu nedeniyle ayrıca “dil ve konuşma bozukluğuna sahip engelli” durumundadır. Türkiye’de dil ve konuşma terapisi mesleği gelişmekte olan bir meslek olduğu için terapist sayısı azdır ve terapistlerin ulaşabileceği terapi materyalleri oldukça kısıtlıdır. Yaygın olarak kullanılan materyallerin büyük çoğunluğunu kartlar ve kitaplar oluşturmaktadır.  Mevcutta kullanılan bu materyallerle çocukların ilgi ve dikkatleri uzun süre korunamamaktadır.

Dil edinimi; insanın dili algılama, kavrama, anlama ve kullanma sürecidir. Bu süreç içerisinde insan; sözcük üretme ve kullanmaya, iletişim kurma amacıyla bilinçli biçimde cümleler kurmaya başlar. Dil ve konuşma gelişimi sırasında seslerin belirli edinim sıralaması vardır. Bu edinim ve üretim yaşına uygun olarak gerçekleşmezse dil ve konuşma terapisti ile terapiye başlanması gerekmektedir. Bu noktada ortaya çıkan problemler sesleri üretememe yani sesletim bozukluğuna ya da dile özgü sesbilgisel sıralamayı öğrenmede problemlere yol açmaktadır. Bu süreçte terapinin hızlı ve etkili ilerlemesi için çocukların ilgisini çekecek ve motivasyonunu arttıracak materyallere ihtiyaç vardır. Bu projenin amacı terapinin etkililiğini arttırmak için yeni bir materyal tasarlamaktır.

Türkçede konuşma anlaşılırlığını oldukça etkileyen ve terapisi uzun sürebilen /r/, /k/ ve /s/ sesleri pilot ses olarak seçilmiştir. Tasarlanacak materyallerin /r/, /k/ ve/s/ seslerinin sözcüğün farklı konumlarında üretilmesini sağlayacak hedef sözcükler belirlendikten sonra sözcüğü farklı konumlarındaki /r/, /k/ ve /s/ seslerini üretmek üzere oluşturulması planlamaktadır. /r/, /k/ ve /s/ sesleri ile belirlenen sözcükleri 3 boyutlu materyallere dönüştürerek tüm bu sözcükler küçük oyuncaklar şeklinde ve gerçekte yaşamda görüldüğü gibi olacaktır. Terapilerde  üç boyutlu materyalleri sistematik bir şekilde bulma konusunda çekilen güçlüğün giderilmesi sağlanacaktır. Aynı zamanda materyallerin 3 boyutlu olması çocuklardaki görsel ve dokunsal girdiyi de arttıracaktır. 3D yazıcılarla geliştireceğimiz filamentlerbio-uyumlu özelliklere sahip olup mekaniksel alanda da bir geliştirme süreci olacaktır.