Lise Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı ve Siber Zorbalık Üzerine Bir Çözüm Önerisi Anlam Odaklı PsikoEğitsel Grup Programı


Tansel B. (Yürütücü), Demir V.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, BAP Araştırma Projesi, 2025 - 2026

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Destek Programı: BAP Araştırma Projesi
  • Başlama Tarihi: Mart 2025
  • Bitiş Tarihi: Mart 2026

Proje Özeti

Bu projeli çalışmanın konusu, Lise Öğrencilerinde Sosyal Medya Bağımlılığı ve Siber Zorbalık Üzerine Bir Çözüm Önerisi: Anlam Odaklı Psiko-Eğitsel Grup Programı’dır. Bu kapsamda, İstanbul ili Avcılar İlçesinde devlet liselerinde öğrenim gören öğrencilerin sosyal medya kullanımına ilişkin güncel tutumları ile kişilik özellikleri ve benlik saygılarının bazı değişkenlere göre incelenerek, öğrencilerin yaşamış oldukları siber zorbalığa maruz kalma durumlarının ele alınıp, çalışma kapsamında elde edilecek bilgi, bulgu ve verilere dayalı olarak okullarda rehberlik servislerinde görevli uzmanlara yönelik Anlam Odaklı Terapi: Psikolojik Anlamlandırma Programı kapsamında psiko-sosyal müdahaleye yönelik psiko-eğitsel grup oturumlarının yapılandırılması ve ailelere yönelik önleme yaklaşımı kapsamında yapılması gerekenleri içeren önerilerin oluşturulması amaçlanmaktadır. Güncel bir sorun haline gelen sosyal medya kullanımı ile siber zorbalığa maruz kalma durumlarına yönelik önleyici ve koruyucu çalışmalar kapsamında öncelikle lise öğrencilerinin güncel tutumlarının bazı değişkenlere göre belirlenmesi çalışmanın önemini ortaya koymaktadır. Bu kapsamda oluşturulacak yapılandırılmış grup oturumları, önleyici ve koruyucu anlamda önemli bir ihtiyacı giderebilecek bir araç olarak geliştirilecektir. Tarama yönteminin kullanılacağı araştırmada, araştırma evrenini Avcılar İlçesinde yer alan devlet liselerinin tamamı oluşturmaktadır. Mevcut 18 lisede ki öğrenci sayıları 17.160 olarak elde edilmiştir. Tesadüfi tabakalandırma yöntemiyle 3500 öğrenciden oluşan örneklem büyüklüğü belirlenmiştir. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, Sosyal Medya Tutum Ölçeği, Siber Mağduriyet Ölçeği, Siber Zorbalık Ölçeği, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği, Beş Faktörlü Kişilik Ölçeği aracılığıyla toplanacaktır. İstatistiksel analizde, ölçeklerden elde edilen tutum puanlarının aritmetik ortalamaları, standart sapmaları ve varyans analizi yapılacaktır. İkiden fazla gruplarda, “tek yönlü varyans analizi, ikili gruplarda ise, “bağımsız t” testi ile bakılacaktır. Varyans analizi sonucunda çıkan “F” değerinin anlamlı çıkması durumunda, ortalamalar arası farkın kaynağını bulmak için “Tukey, Scheffe ve Dunet-C Testleri” uygulanacaktır. Pearson korelasyon analizi ile, regresyon analizi ise doğrusal regresyon analizi ile yürütülecektir.