Maral T. (Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2025
Türkiye, dijital çağın
getirdiği hızlı bilgi akışı ve medya tüketiminde yaşanan köklü değişimlerle
birlikte, haberlerin toplumla etkileşimi konusunda yeni yaklaşımlar
geliştirme ihtiyacı duymaktadır. Bu bağlamda, haberlerin oyunlaştırılmasıyla
elde edilebilecek yenilikçi çözümler, hem genç nesillerin ilgisini çekmek hem
de bilgilendirme süreçlerini daha etkili kılmak açısından büyük bir
potansiyele sahiptir. Avrupa'da "Newsgaming" olarak bilinen bu
kavram, haberlerin dijital oyunlar aracılığıyla deneyimlenmesini sağlayarak
toplumsal farkındalığı artırma ve bireylerin haberlere yönelik algılarını
değiştirme amacı taşır. Ancak Türkiye'de bu alanda kayda değer bir gelişme
henüz gözlenmemiştir. Bu eksiklik, oyunlaştırılmış haber içerikleri
aracılığıyla toplumun haberleri algılama biçimini dönüştürme gerekliliğini
ortaya koymaktadır. Projenin akademik kariyer
gelişimine katkısı, oyunlaştırma dersi özelinde yeni medya ortamlarının
kullanımında özellikle gençler üzerinde haber okuma ve medya okuryazarlığı
deneyimini geliştirmesi olarak ön plandadır. Geleneksel basının popülerliğini
ciddi oranda kaybetmeye başladığı günümüzde, sosyal medya ve dijital
mecralardaki haberciliğin, oyun dinamikleriyle desteklenerek farkındalığın
arttırılması ve milli birlik ve bütünlüğün doğru bilgilerle okuyucuya
ulaştırılması amaçlar arasındadır. Bu projenin temel amacı,
Türkiye'nin milli ve kültürel değerleriyle uyumlu, dijital haber oyunları
tasarlamak ve bu oyunlar aracılığıyla toplumun haberlere olan ilgisini ve
farkındalığını artırmaktır. Proje kapsamında geliştirilecek oyunlar,
özellikle genç neslin haber tüketim alışkanlıklarına hitap ederek onların
bilgi edinme süreçlerini eğlenceli ve öğretici bir deneyime dönüştürmeyi
hedeflemektedir. Bu açıdan öncelikle milli birlik ve beraberliği
destekleyecek tarihsel olaylardan (Çanakkale Deniz Zaferi, 15 Temmuz Milli
Birlik ve Dayanışma Günü, İstanbul’un Fethi vb.) esinlenerek oyunlar
geliştirilecek ve sonrasında bu yaklaşım toplumun her kesimini ilgilendiren
olaylarda da uygulanacaktır. Oyunlaştırma, bireylerin haberlerle olan
etkileşimlerini artırırken, aynı zamanda oyunla öğrenme süreçlerini de
destekler. Literatürde, oyunun bireyler üzerindeki olumlu etkileri, öğrenme
süreçlerinin hızlanması, algılama ve farkındalık düzeylerinin artması gibi
konular sıklıkla vurgulanmaktadır. Bu bağlamda, projemiz, dijital oyunların
haber-toplum ilişkisini güçlendiren bir araç olarak kullanılabileceğini
ortaya koymayı amaçlamaktadır. Projenin ikinci
aşamasında, oyunların haber içeriğiyle nasıl entegre edileceği ve bu
içeriklerin hangi yöntemlerle sunulacağı üzerine çok yönlü araştırmalar
gerçekleştirilecektir. Bu süreçte, kamu kurumları, medya kuruluşları,
eğitimciler ve oyun geliştiriciler gibi farklı paydaşlarla işbirliği
yapılacaktır. Bu alanda öne çıkan ve haber oyunlarını etkin kullanan yabancı
medya kuruluşları incelenerek kullandıkları teknik ve yöntemler, milli
kültürümüze göre yeniden belirlenerek topluma uygun şekilde
yapılandırılacaktır. Toplumsal düzeyde haberlerin etkili bir şekilde
iletilmesi, bireylerin haberlere olan güvenini artırarak toplumsal
farkındalığı yükseltecektir. Ayrıca, oyunların etkisi ve sürdürülebilirliği
üzerine yapılacak değerlendirmeler, gelecekteki dijital haber projeleri için
bir model oluşturacaktır. Bu proje, hem dijital medya hem de oyun
sektöründe önemli bir yenilik olarak değerlendirilmekte olup, Türkiye'nin
milli ve kültürel değerlerini dijital oyunlarla buluşturarak toplumun haber
tüketim alışkanlıklarını dönüştürmeyi hedeflemektedir. Proje çıktıları,
ilgili paydaşlarla paylaşılacak, basın toplantıları ve çalıştaylar
düzenlenerek kamuoyuna duyurulacaktır. Ayrıca, geliştirilecek oyunların
yaygınlaştırılması için sosyal medya kampanyaları ve dijital platformlarda
tanıtımlar yapılacaktır. Sonuç olarak, Türkiye'nin dijitalleşen dünyada milli
haber oyunları alanında bir öncü rol üstlenmesi ve bu alanda kalıcı bir etki
yaratması beklenmektedir.
|