Türkiye'nin Millî Haber Oyunları Projesi


Maral T. (Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2025

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Eylül 2024
  • Bitiş Tarihi: Eylül 2025

Proje Özeti

Türkiye, dijital çağın getirdiği hızlı bilgi akışı ve medya tüketiminde yaşanan köklü değişimlerle birlikte, haberlerin toplumla etkileşimi konusunda yeni yaklaşımlar geliştirme ihtiyacı duymaktadır. Bu bağlamda, haberlerin oyunlaştırılmasıyla elde edilebilecek yenilikçi çözümler, hem genç nesillerin ilgisini çekmek hem de bilgilendirme süreçlerini daha etkili kılmak açısından büyük bir potansiyele sahiptir. Avrupa'da "Newsgaming" olarak bilinen bu kavram, haberlerin dijital oyunlar aracılığıyla deneyimlenmesini sağlayarak toplumsal farkındalığı artırma ve bireylerin haberlere yönelik algılarını değiştirme amacı taşır. Ancak Türkiye'de bu alanda kayda değer bir gelişme henüz gözlenmemiştir. Bu eksiklik, oyunlaştırılmış haber içerikleri aracılığıyla toplumun haberleri algılama biçimini dönüştürme gerekliliğini ortaya koymaktadır.

Projenin akademik kariyer gelişimine katkısı, oyunlaştırma dersi özelinde yeni medya ortamlarının kullanımında özellikle gençler üzerinde haber okuma ve medya okuryazarlığı deneyimini geliştirmesi olarak ön plandadır. Geleneksel basının popülerliğini ciddi oranda kaybetmeye başladığı günümüzde, sosyal medya ve dijital mecralardaki haberciliğin, oyun dinamikleriyle desteklenerek farkındalığın arttırılması ve milli birlik ve bütünlüğün doğru bilgilerle okuyucuya ulaştırılması amaçlar arasındadır.

Bu projenin temel amacı, Türkiye'nin milli ve kültürel değerleriyle uyumlu, dijital haber oyunları tasarlamak ve bu oyunlar aracılığıyla toplumun haberlere olan ilgisini ve farkındalığını artırmaktır. Proje kapsamında geliştirilecek oyunlar, özellikle genç neslin haber tüketim alışkanlıklarına hitap ederek onların bilgi edinme süreçlerini eğlenceli ve öğretici bir deneyime dönüştürmeyi hedeflemektedir. Bu açıdan öncelikle milli birlik ve beraberliği destekleyecek tarihsel olaylardan (Çanakkale Deniz Zaferi, 15 Temmuz Milli Birlik ve Dayanışma Günü, İstanbul’un Fethi vb.) esinlenerek oyunlar geliştirilecek ve sonrasında bu yaklaşım toplumun her kesimini ilgilendiren olaylarda da uygulanacaktır. Oyunlaştırma, bireylerin haberlerle olan etkileşimlerini artırırken, aynı zamanda oyunla öğrenme süreçlerini de destekler. Literatürde, oyunun bireyler üzerindeki olumlu etkileri, öğrenme süreçlerinin hızlanması, algılama ve farkındalık düzeylerinin artması gibi konular sıklıkla vurgulanmaktadır. Bu bağlamda, projemiz, dijital oyunların haber-toplum ilişkisini güçlendiren bir araç olarak kullanılabileceğini ortaya koymayı amaçlamaktadır.

Projenin ikinci aşamasında, oyunların haber içeriğiyle nasıl entegre edileceği ve bu içeriklerin hangi yöntemlerle sunulacağı üzerine çok yönlü araştırmalar gerçekleştirilecektir. Bu süreçte, kamu kurumları, medya kuruluşları, eğitimciler ve oyun geliştiriciler gibi farklı paydaşlarla işbirliği yapılacaktır. Bu alanda öne çıkan ve haber oyunlarını etkin kullanan yabancı medya kuruluşları incelenerek kullandıkları teknik ve yöntemler, milli kültürümüze göre yeniden belirlenerek topluma uygun şekilde yapılandırılacaktır. Toplumsal düzeyde haberlerin etkili bir şekilde iletilmesi, bireylerin haberlere olan güvenini artırarak toplumsal farkındalığı yükseltecektir. Ayrıca, oyunların etkisi ve sürdürülebilirliği üzerine yapılacak değerlendirmeler, gelecekteki dijital haber projeleri için bir model oluşturacaktır.

Bu proje, hem dijital medya hem de oyun sektöründe önemli bir yenilik olarak değerlendirilmekte olup, Türkiye'nin milli ve kültürel değerlerini dijital oyunlarla buluşturarak toplumun haber tüketim alışkanlıklarını dönüştürmeyi hedeflemektedir. Proje çıktıları, ilgili paydaşlarla paylaşılacak, basın toplantıları ve çalıştaylar düzenlenerek kamuoyuna duyurulacaktır. Ayrıca, geliştirilecek oyunların yaygınlaştırılması için sosyal medya kampanyaları ve dijital platformlarda tanıtımlar yapılacaktır. Sonuç olarak, Türkiye'nin dijitalleşen dünyada milli haber oyunları alanında bir öncü rol üstlenmesi ve bu alanda kalıcı bir etki yaratması beklenmektedir.