TÜBİTAK Projesi, Destek programım listede yok (Eski), 2010 - 2010
Türkiye’deki toplumsal, kültürel, politik ve teknolojik değişimler karşısında medya
ortamının ne gibi değişimler-dönüşümler geçirdiğini incelemek, temel ilgi alanlarımızdan
biridir. Toplumsal temsil ve medya katılımı açısından medyada görünürlük, konumlandırılma,
etik duyarlılık, yurttaşlık, söylem analizi vb. tartışmaların bilimsel araştırmalarla
desteklenmesi gerekmektedir. Bu araştırmada, popüler medyadaki dönüşümler (program
formatları, yapım/prodüksiyon koşulları, vb.), izleyici katılımı (yurttaşlık temsili, dolaylı ve
doğrudan katılımda araçsal ve amaçsal beklentiler, medya okuryazarlığı, vb.), gündelik yaşam
(medya içeriğinin gündelik yaşama taşınması), medyanın güvenilirliği (kamuoyu
araştırmalarının toplumsal açıdan değerlendirilmesi), yeni medya kullanımı (popüler
medyanın yeni iletişim teknolojilerine taşınması, yeni gruplaşmalar, vb.) incelenmiştir. NisanEkim 2010 yılında gerçekleştirilen 6 aylık bu araştırmada, temel olarak popüler
televizyondaki izleyici katılımlı, konuşma (talk show) programları incelenmektedir.
İncelemeler; metin, yapım ve izleyici olmak üzere üç açıdan ele alınmaktadır. Daha önceki
izleyici araştırmalarının verileriyle de karşılaştırma yapılacaktır. Bu araştırmada medya ve
iletişim çalışmalarındaki disiplinlerarası eleştirel yaklaşımlar (ekonomi politik ve kültürel
çalışmalar) kullanılacaktır. ISCH Action IS0906 kodlu COST projesi “Transforming
Audiences, Transforming Societies“ kapsamında Türkiye temsilcisi (Management Committee
Member) olmamla ilgili olarak, Türkiye’de konuyla ilgili sürmekte olan TÜBİTAK
projelerinin yürütücüleri ile birlikte çalışma grupları oluşturmak amaçlanmaktadır. Bu
araştırma, ilgili Action kapsamında ülkemizde daha sonra yapılacak medya araştırmaları için
bir başlangıç niteliğindedir.