Toplumsal Dönüşümler ve Medyada İzleyici Katılımı


Creative Commons License

TÜBİTAK Projesi, Destek programım listede yok (Eski), 2010 - 2010

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: Destek programım listede yok (Eski)
  • Başlama Tarihi: Nisan 2010
  • Bitiş Tarihi: Ekim 2010
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Proje Özeti

Türkiye’deki toplumsal, kültürel, politik ve teknolojik değişimler karşısında medya ortamının ne gibi değişimler-dönüşümler geçirdiğini incelemek, temel ilgi alanlarımızdan biridir. Toplumsal temsil ve medya katılımı açısından medyada görünürlük, konumlandırılma, etik duyarlılık, yurttaşlık, söylem analizi vb. tartışmaların bilimsel araştırmalarla desteklenmesi gerekmektedir. Bu araştırmada, popüler medyadaki dönüşümler (program formatları, yapım/prodüksiyon koşulları, vb.), izleyici katılımı (yurttaşlık temsili, dolaylı ve doğrudan katılımda araçsal ve amaçsal beklentiler, medya okuryazarlığı, vb.), gündelik yaşam (medya içeriğinin gündelik yaşama taşınması), medyanın güvenilirliği (kamuoyu araştırmalarının toplumsal açıdan değerlendirilmesi), yeni medya kullanımı (popüler medyanın yeni iletişim teknolojilerine taşınması, yeni gruplaşmalar, vb.) incelenmiştir. NisanEkim 2010 yılında gerçekleştirilen 6 aylık bu araştırmada, temel olarak popüler televizyondaki izleyici katılımlı, konuşma (talk show) programları incelenmektedir. İncelemeler; metin, yapım ve izleyici olmak üzere üç açıdan ele alınmaktadır. Daha önceki izleyici araştırmalarının verileriyle de karşılaştırma yapılacaktır. Bu araştırmada medya ve iletişim çalışmalarındaki disiplinlerarası eleştirel yaklaşımlar (ekonomi politik ve kültürel çalışmalar) kullanılacaktır. ISCH Action IS0906 kodlu COST projesi “Transforming Audiences, Transforming Societies“ kapsamında Türkiye temsilcisi (Management Committee Member) olmamla ilgili olarak, Türkiye’de konuyla ilgili sürmekte olan TÜBİTAK projelerinin yürütücüleri ile birlikte çalışma grupları oluşturmak amaçlanmaktadır. Bu araştırma, ilgili Action kapsamında ülkemizde daha sonra yapılacak medya araştırmaları için bir başlangıç niteliğindedir.