Yabancı Öğrenci Memnuniyetinin Öğrencinin Üniversitesine Duyduğu Güven Bağlılık ve Sadakatine Olan Etkisinde Akademisyenlerin Dönüşümcü Liderlik Davranışının Aracılık Rolü


Erdal N. (Yürütücü), Özekinci Ş.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2024 - 2025

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Eylül 2024
  • Bitiş Tarihi: Eylül 2025

Proje Özeti

Küreselleşme, şiddetli rekabet ortamı ve bilgiye kolay erişim üniversiteleri derinden etkilemiştir. Günümüz üniversitelerinin öğrencilerini bir müşteri gibi görmesiyle birlikte, köklü değişimler yaşanmıştır. Küreselleşme, sınırları ortadan kaldırmış ve öğrenci hareketliliğini başlatmıştır. Günümüzde birçok öğrenci eğitim almak için yurtdışına gitmekte ve birçok öğrencide eğitim almak için ülkemize gelmektedir. Şiddetli rekabet ortamında müşteri memnuniyeti,  müşteri sadakati,   güven,  bağlılık gibi kavramlar üniversiteler için de önemli olmuştur. Öğrenci memnuniyetini etkileyen birçok faktör bulunmakla birlikte, akademisyenler öğrenci memnuniyetinin oluşmasında kilit rol oynamaktadır. Öğrencinin üniversitesinden memnun olup olmamasını, üniversitelerine karşı güven ve bağlılık duymasını akademisyenlerin liderlik becerileri ile ilişkilidir. Dönüşümcü liderlik becerisine sahip olan akademisyenler, bu öğrencilerin üniversiteye uyumunu kolaylaştırırlar. Akademisyenler, yenilikçi bir yaklaşım sunarak öğrencileri etkiler ve onların başarılarını arttırırlar. Bu araştırma projesi yabancı öğrenci memnuniyetinin üniversitesine duyduğu güven, bağlılık ve sadakate olan etkisinde akademisyenlerin dönüşümcü liderlik davranışlarının aracılık rolünü ortaya koymak için planlanmıştır. Araştırma, 01.06.2024- 01.06.2025 tarihleri arasında İstanbul ilinde bulunan devlet ve vâkıf üniversitelerinde öğrenim gören yabancı öğrenciler ile yüz yüze anket tekniği ile veriler toplanacaktır. Anket İngilizce ve Türkçe olarak hazırlanacak ve en az 460 kişi katılacaktır. Toplanan veriler sosyal bilimlerde kullanılan istatistik paket programları ile değerlendirilecektir. Bu çalışma, rekabet üstünlüğü sağlamak isteyen üniversitelerin kaliteli hizmet verebilmek, tercih üstünlüğünü artırmak ve yabancı öğrencileri bünyesine alabilmek için rehber niteliğindedir. Dönüşümcü liderlik davranışlarını sergileyen akademisyenler öğrencilerle iyi iletişim kurarak öğrencilerin, üniversitelerine duydukları memnuniyeti, güveni, bağlılığı ve sadakati artırırlar. Alan yazıları incelendiğinde bu konu ile ilgili araştırmaların oldukça az olduğu görülmektedir. Bu araştırmanın; üniversitelere, akademisyenlere, araştırmacılara, uygulamacılara ve literatüre katkı sağlayacağı öngörülmektedir.