Okul Öncesi Öğretmenleri, Okul Yöneticileri ve Ebeveynlerin Aile Katılımına İlişkin Algılarının İncelenmesi


ERKAN N. S., ULUDAĞ G., DERELİ F.

Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.17, sa.1, ss.221-240, 2016 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenleri, okul yöneticileri ve ebeveynlerin aile katılımı kavramına; ev ve okul temelli aile katılımına ve aile katılımını engelleyen etmenlere ilişkin algılarının belirlenmesidir. Çalışma, 2012-2013 eğitim öğretim yılında Ankara ili Çankaya ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı anasınıfı/anaokullarında görev yapan 30 okul öncesi öğretmeni, 21 yönetici ve 30 ebeveyn ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri araştırmacılar geliştirilen "yarı yapılandırılmış görüşme formları" aracılığıyla toplanarak betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Analizler sonucunda ebeveynlerin aile katılımını çocuğun okuldaki eğitimini desteklemek, öğretmen ve yöneticilerin ise çocuğun gelişimini/eğitimini desteklemek olarak algıladıkları görülmüştür. Ebeveynlerin ev temelli aile katılımını engelleyen etmenler; ebeveynler, öğretmen ve yöneticiler tarafından ebeveyn kaynaklı engeller olarak belirtilmiştir. Ebeveynlerin okul temelli aile katılımını engelleyen etmenler; ebeveynler tarafından okulun bu tür etkinliklere yer vermemesi olarak gösterilmiş, öğretmen ve yöneticiler ise engellerin ebeveynlerden kaynaklandığını belirtmişlerdir
The aim of this study was to identify the perceptions of preschool teachers, school administrators, parents about parent involvement, and the barriers at home and schoolbased parent involvement. The study was conducted during the 2012-2013 school year in Çankaya, Ankara with 30 preschool teachers working at the preschools/kindergartens affiliated with the Ministry of Education, 21 administrators, and 30 parents. Data were collected by the researchers by using "semi-structured interview forms" developed, analyzed with the descriptive analysis method. The results showed that parents perceived parent involvement as supporting children's school education, while teachers and administrators perceived it as supporting children's development/education. The factors that prevented parents' home-based involvement were judged as stemming from parents by parents themselves, teachers and administrators. The factors that prevented parents' school-based involvement were listed by parents as the failure of schools to include this type of activities, by teachers and administrators as stemming from parents themselves