In this research, which is based on studies concerning urban, poverty and everyday life, the role of education is analyzed in terms of its impact on the residents of the squatter of Izmir, Limontepe, who has migrated from various parts of Turkey, in the course of envisioning their children’s future. In the research, which is evaluating the meanings and expectations attributed to education by generations, the possibilities of the class mobility of the second generation who was educated through the physical and institutional opportunities of a squatter that is considered to be the periphery of the city, were questioned in terms of upbringing and educational status. The conditions and practices that the secondgeneration dwellers, who envision for the next generation are addressed in terms of the establishment and continuation of the class situation in the space. The research seeks answers to two basic questions: What is the role of education in the everyday life of squatters? What kind of similarities and differences, do the meanings and expectations attributed to education have, between generations? This study is based on the data obtained from the field research conducted by the researcher, with the opportunities provided by the ethnographic method, between the dates of January-September 2017, in Limontepe, which is the childhood neighborhood of the researcher.
Kent, yoksulluk ve gündelik hayat çalışmalarından temellenen bu araştırmada, Türkiye’ninçeşitli bölgelerinden İzmir’in gecekondu mahallelerinden Limontepe’ye göç edensakinlerin, çocukları için tahayyül ettiği gelecekte eğitimin rolü incelenmektedir. Eğitimeyüklenen anlam ve beklentileri kuşaklar üzerinden değerlendiren araştırmada, mahalleninfiziksel ve kurumsal olanaklarıyla eğitim alan (ikinci) kuşağın, kentin çevresi olarakaddedilen bir gecekondu mahallesinde yetiştirilme ve eğitim durumları üzerinden sınıfsalhareketliliklerinin imkânları sorgulanmaktadır. Kendi durumlarını değerlendiren ikinci kuşakmahallelinin, bir sonraki kuşak için tahayyül ettiği koşulları ve uygulamaya çalıştığı pratikleri,mekânda sınıfsallığın kurulması ve sürdürülmesi üzerinden ele alınmaktadır. Araştırma, ikitemel soruya yanıt aramaktadır: Gecekondu mahallelerinin gündelik hayatında eğitiminyeri nedir? Eğitime yüklenen anlam ve beklentiler kuşaklar arasında ne tür benzerlik vefarklılıklar taşır? Bu çalışma, Ocak – Eylül 2017 tarihleri arasında araştırmacının çocuklukmahallesi olan Limontepe’de, etnografik yöntemin sağladığı olanaklarla yürüttüğü alanaraştırmasından elde edilen verilere dayanmaktadır.