Türk Dili ve Edebiyatı Eğitiminde Güncel Yaklaşımlar


Creative Commons License

Doğan R. S., Şanlı C., Küçük S. (Editor)

in: Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi El Kitabı (Çağdaş Öğretim Modelleri) , Serhat Küçük,Selin Zeyrek, Editor, Özgür Yayınları, Gaziantep, pp.77-108, 2023

  • Publication Type: Book Chapter / Chapter TextBook
  • Publication Date: 2023
  • Publisher: Özgür Yayınları
  • City: Gaziantep
  • Page Numbers: pp.77-108
  • Editors: Serhat Küçük,Selin Zeyrek, Editor
  • Istanbul Gelisim University Affiliated: Yes

Abstract

 21. yüzyıl, zamanın gelişimle beraber daha da hızlı aktığı bir dönem olarak araştırma sahalarını geçmişten bugüne geliştirmekte ve değiştirmektedir. Özellikle sanayi devrimi sonrası hızlı gelişimler ve teknolojinin kurduğu sis tematik ağlarla iletişim ve aktarımın hızlandığı; geleneksel ve insan kaynaklı değerlerin gitgide önemini kaybetmeye başladığı bir dönem başlamıştır. Teknolojik gelişimler beraberinde yeni anlam dünyaları ve bunları aktaracak yeni metotları da getirmiştir. Toplumsal mahiyette 5.0 sürecine geçiş eğitim alanında da çeşitli gereklilikleri beraberinde getirmiştir. Hayatın her safhasında şu ya da bu şekilde teknoloji ile hemhal olan bireyin eğitimde dijitalleşme ve güncel yaklaşımlara dair talebinin doğması da kaçınılmaz bir hal alır. Özellikle Covid-19 Pandemi süreci alternatif bir gerçekliğin, sanal ağlar üzerin den kurulan zorunlu iletişimin imkânını ortaya koymuştur. Evden çıkmadan dünyaya dokunmak gerçeği eğitimi de başka bir noktaya taşımayı gerekli kılmıştır. Dünya genelinde çeşitli uygulama ve tekniklerle uzun zamandır denenen pek çok eğitim modelinin teknolojinin yardımıyla hızla yayıldığı ve kullanılmaya başlandığı gözlemlenilmiştir. Türkiye’de uzun zamandır özellikle üniversiteler vasıtasıyla deneyimlenen uzaktan eğitim modeli bu süreçte tüm alanlara yayılmış, zaruretler eğitim için alternatif alanları zorunlu kılmış tır. Tüm bunlarla beraber bu eğitim modellerinin ya da teknolojik araçların eğitimde kullanımına dair herhangi bir çalışma yapılmadan, deneme-yanılma yöntemiyle öğrenciye sunulma zorunluluğu pek çok alanda sorunlara da yol  açmıştır. Eğitimin her alanında öğrencinin hazır bulunuşluğu, fizikî ortamı, psikolojik var oluşu ve eğitim durumu göz önüne alınmaksızın eğitim teknolojik düzleme taşınmak zorunda kalınmıştır. Bu durum her anabilim dalı için farklı sorunları beraberinde getirir. Eğitimde çeşitli kuram ve yaklaşımlarla bireyselleşmenin ve öğrenci merkezli eğitimlerin konuşulduğu bir dönemde seçeneksiz ve ayrımsız bırakılan eğitim, alan öğreticilerini ve muhataplarını zor durumda bırakmaktadır. Özellikle hızlı gelişen teknolojiye ayak uydurmakta güçlük çeken eğitimciler ile teknolojiye doğduğu andan itibaren maruz kalmış öğrencilerin bir araya gelişi uçurumu açmakta, öğretmen-öğrenci rollerini zedeleyecek durumlara sebebiyet vermektedir.