In recent years, corporate social responsibility and business ethics issues are one of the outstanding topics for business in their efforts to attain respectable niche and growth. In spite of the rapid changes in business world and different cultural backgrounds, it is extremely important to keep on business ethics as a field of training, teaching and research. In this regard, this study aims to reveal attitudes of Business students as future entrepreneurs and managers toward business ethics in Kyrgyzstan, Turkey, Kazakhstan and Azerbaijan case. For this purpose, an ATBEQ questionnaire form was conducted to total 407 Business students in Kyrgyz - Turkish Manas University (n=97), Haliç University (n=96), Azerbaijan State University of Economics (UNEC) (n=114) and Akhmet Yassawi International Kazakh-Turkish University (n=100). The results show students are enough conscious on business ethics, and significant differences in attitudes in cross cultural perspective. The findings are believed to be useful to educational institutions and future generations of managers and entrepreneurs.
Son yıllarda gelişen işletmecilik anlayışları doğrultusunda işletmelerin yaşamındasaygın bir yer elde edebilmeleri ve başarılı olabilmeleri için işletmecilik uygulamalarındatoplumsal sorumluluk ve etik konusu öne çıkmaktadır. Hızla değişen işdünyasında farklı kültürel ortamlara bağlı kalmaksızın, iş etiği ile ilgili eğitim-öğretimve araştırma faaliyetlerinin sürekli devam ettirilmesi önem kazanmaktadır. Bubağlamda yapılan çalışma, Kırgızistan, Türkiye, Azerbaycan ve Kazakistan özelindegeleceğin potansiyel girişimcileri, liderleri ve yöneticileri olan işletme bölümü öğrencilerininiş etiğine yönelik tutumları ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu amaçdoğrultusunda, Kırgızistan – Türkiye Manas Üniversitesi (n=97), Haliç Üniversitesi(n=96), Azerbaycan Devlet İktisat Üniversitesi (n=114) ve Hoca Ahmet Yesevi Üniversitesi’nde(n=100) İşletme eğitimi görmekte olan 407 öğrenci üzerine bir anketuygulanmış ve karşılaştırma yapılmıştır. Genel olarak öğrencilerin iş etiği konusundabilinçli oldukları ve ülkeler arası etik tutumlarında anlamlı farklılıkların olduğu sonucunavarılmıştır. Araştırmadan elde edilen bilgiler, işletme alanında eğitim verenkurumlar ve iş dünyasındaki gelecek kuşak girişimci ve yöneticiler açısından önemtaşımaktadır.