Nature integration in preschool education programs: biophilia and biomimicry approaches


Bingöl H. Z., Gürsoy F.

6. ULUSLARARASI BURSA BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ , 24 - 26 December 2024, pp.1487-1493, (Full Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • Page Numbers: pp.1487-1493
  • Istanbul Gelisim University Affiliated: Yes

Abstract

The preschool period is critical for supporting children's cognitive, emotional, and behavioral inclinations toward nature. This period is of great importance for enhancing children's biophilia (connection to nature) levels, strengthening their bond with nature, and contributing to their development as environmentally conscious individuals. Integrating biophilia-based approaches into preschool education programs is essential for encouraging children to connect with nature and for creating environments where children feel comfortable in natural settings. An education program that increases children’s biophilia levels will motivate them to explore nature and provide a perspective that allows them to see nature in a different light. In addition to biophilia, another significant approach inspired by nature is biomimicry. The term biomimicry is derived from bio, representing nature, life, or living systems, and mimicry, meaning imitation. Based on the idea of learning from and being inspired by nature, the biomimicry approach observes and draws inspiration from the solutions developed by living organisms to address challenges. It aims to create creative and sustainable solutions to human problems across various fields, from technology to education. The use of biomimicry in education not only increases children’s biophilia levels but also aims to develop their creativity, problem-solving, and entrepreneurial skills. Particularly in the preschool period, when learning through imitation is dominant, incorporating these approaches into educational programs is expected to enhance the impact of biomimicry. The aim of this study is to investigate ways to integrate nature into preschool education programs, positively impact children’s biophilia levels, and explore how the concept of biomimicry can serve as a foundation for innovative solutions that support children’s creative thinking skills. In this study, one of the qualitative research methods, document analysis, was employed. As a result, it is concluded that adopting biomimicry and biophilia approaches in preschool education programs can enhance children’s connection to nature while also strengthening the innovative and creative thinking skills necessary for a sustainable future. This outcome not only supports children’s individual development but also contributes to increasing society's environmental awareness.

Keywords: Education program, nature, biophilia, biomimicry.

Okul öncesi dönem, çocukların doğaya karşı bilişsel, duygusal ve davranışsal olarak eğilimlerinin olduğu bir dönem olduğundan çocuğun doğaya karşı eğilimin desteklenmesi için kritiktir. Bu dönem çocukların biyofili (doğaya bağlılık) seviyesini yükseltmek, doğaya olan bağlılıklarını artırmak ve çevreye duyarlı bireyler olarak yetişmelerine katkı sağlamak açısından büyük önem taşımaktadır. Okul öncesi eğitim programı içinde biyofi temelli yaklaşımların entegre edilmesi, çocukların doğayla bağ kurmasını desteklemesi, çocuğun kendini doğada iyi hissetmesini sağlayacak uygun ortamın oluşturulması açısından önemlidir. Çocuğun biyofili seviyesini yükselten eğitim programı, çocuğun doğayı keşfetmeye motive olmasını ve doğaya farklı bir gözle bakmasını sağlayacaktır. Biyofilinin yanı sıra, doğadan ilham alan bir diğer önemli yaklaşım ise biyomimikridir. Biyomimikri terimini oluşturan biyo, doğayı, yaşamı, hayatı temsil ederken, mimikri ise taklit anlamına gelmektedir. Doğadan öğrenme, doğadan ilham alma fikrine dayanan biyomimikri yaklaşımı, doğadaki canlıların sorunlara yönelik geliştirdiği çözümleri gözlemleyerek, ilham alınarak, teknolojiden eğitime pek çok alanda insan problemlerine yaratıcı ve sürdürülebilir çözümler sunan inovasyon geliştirmeyi amaçlayan bir yaklaşımdır. Eğitimde biyomimikri kullanımı, çocukların biyofili seviyelerini artırırken yaratıcılık, problem çözme ve girişimcilik becerilerini de geliştirmeyi hedeflemektedir. Özellikle taklit yoluyla öğrenmenin yoğun olduğu döneme takabül eden okul öncesi dönemde kullanılan eğitim programında söz konusu yaklaşımlara yer verilmesi biyomimikri olgusunun etkisinin artıracağı düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı, okul öncesi eğitim programında doğa entegrasyonunun sağlanması, bu bağlamda çocukların biyofili seviyesine olumlu etkilemesi, biyomimikri olgusunun çocukların yaratıcı düşünme becerilerini destekleyen inovatif yenilikler için temel oluşturmasının yollarını araştırmaktır. Bu çalışmada nitel araştırma yaklaşımlarından biri olan doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak, biyomimikri ve biyofili yaklaşımlarının okul öncesi eğitim programında benimsenmesi, çocukların hem doğaya bağlılıklarını artırabileceği hem de sürdürülebilir bir gelecek için gerekli olan yenilikçi, yaratıcı düşünme becerilerini güçlendirebileceği düşünülmektedir. Bu sonuç, sadece çocukların bireysel gelişimini destekleme sürecinde değil, aynı zamanda toplumun çevresel farkındalığını artırma yolunda da çalışmalara katkı sağlayacaktır.

Anahtar Kelimeler: Eğitim programı, doğa, biyofili, biyomimikri.