6. ULUSLARARASI BURSA BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ , 24 - 26 December 2024, pp.1487-1493, (Full Text)
The preschool period is critical for supporting
children's cognitive, emotional, and behavioral inclinations toward nature.
This period is of great importance for enhancing children's biophilia
(connection to nature) levels, strengthening their bond with nature, and
contributing to their development as environmentally conscious individuals.
Integrating biophilia-based approaches into preschool education programs is essential
for encouraging children to connect with nature and for creating environments
where children feel comfortable in natural settings. An education program that
increases children’s biophilia levels will motivate them to explore nature and
provide a perspective that allows them to see nature in a different light. In
addition to biophilia, another significant approach inspired by nature is
biomimicry. The term biomimicry
is derived from bio,
representing nature, life, or living systems, and mimicry, meaning imitation. Based on the idea of learning from
and being inspired by nature, the biomimicry approach observes and draws
inspiration from the solutions developed by living organisms to address
challenges. It aims to create creative and sustainable solutions to human
problems across various fields, from technology to education. The use of
biomimicry in education not only increases children’s biophilia levels but also
aims to develop their creativity, problem-solving, and entrepreneurial skills.
Particularly in the preschool period, when learning through imitation is
dominant, incorporating these approaches into educational programs is expected
to enhance the impact of biomimicry. The aim of this study is to investigate
ways to integrate nature into preschool education programs, positively impact
children’s biophilia levels, and explore how the concept of biomimicry can
serve as a foundation for innovative solutions that support children’s creative
thinking skills. In this study, one of the qualitative research methods,
document analysis, was employed. As a result, it is concluded that adopting
biomimicry and biophilia approaches in preschool education programs can enhance
children’s connection to nature while also strengthening the innovative and
creative thinking skills necessary for a sustainable future. This outcome not
only supports children’s individual development but also contributes to
increasing society's environmental awareness.
Keywords: Education
program, nature, biophilia, biomimicry.
Okul öncesi
dönem, çocukların doğaya karşı bilişsel, duygusal ve davranışsal olarak
eğilimlerinin olduğu bir dönem olduğundan çocuğun doğaya karşı eğilimin
desteklenmesi için kritiktir. Bu dönem çocukların biyofili (doğaya bağlılık)
seviyesini yükseltmek, doğaya olan bağlılıklarını artırmak ve çevreye duyarlı
bireyler olarak yetişmelerine katkı sağlamak açısından büyük önem taşımaktadır.
Okul öncesi eğitim programı içinde biyofi temelli yaklaşımların entegre
edilmesi, çocukların doğayla bağ kurmasını desteklemesi, çocuğun kendini doğada
iyi hissetmesini sağlayacak uygun ortamın oluşturulması açısından önemlidir.
Çocuğun biyofili seviyesini yükselten eğitim programı, çocuğun doğayı keşfetmeye
motive olmasını ve doğaya farklı bir gözle bakmasını sağlayacaktır. Biyofilinin
yanı sıra, doğadan ilham alan bir diğer önemli yaklaşım ise biyomimikridir. Biyomimikri
terimini oluşturan biyo, doğayı, yaşamı, hayatı temsil ederken, mimikri ise
taklit anlamına gelmektedir. Doğadan öğrenme, doğadan ilham alma fikrine
dayanan biyomimikri yaklaşımı, doğadaki canlıların sorunlara yönelik geliştirdiği çözümleri
gözlemleyerek, ilham alınarak, teknolojiden eğitime pek çok alanda insan
problemlerine yaratıcı ve sürdürülebilir çözümler sunan inovasyon geliştirmeyi
amaçlayan bir yaklaşımdır. Eğitimde biyomimikri kullanımı, çocukların biyofili
seviyelerini artırırken yaratıcılık, problem çözme ve girişimcilik becerilerini
de geliştirmeyi hedeflemektedir. Özellikle taklit yoluyla öğrenmenin yoğun
olduğu döneme takabül eden okul öncesi dönemde kullanılan eğitim programında
söz konusu yaklaşımlara yer verilmesi biyomimikri olgusunun etkisinin
artıracağı düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı, okul öncesi eğitim programında
doğa entegrasyonunun sağlanması, bu bağlamda çocukların biyofili seviyesine
olumlu etkilemesi, biyomimikri olgusunun çocukların yaratıcı düşünme
becerilerini destekleyen inovatif yenilikler için temel oluşturmasının
yollarını araştırmaktır. Bu çalışmada nitel araştırma yaklaşımlarından biri
olan doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak, biyomimikri ve biyofili
yaklaşımlarının okul öncesi eğitim programında benimsenmesi, çocukların hem doğaya
bağlılıklarını artırabileceği hem de sürdürülebilir bir gelecek için gerekli olan
yenilikçi, yaratıcı düşünme becerilerini güçlendirebileceği düşünülmektedir. Bu
sonuç, sadece çocukların bireysel gelişimini destekleme sürecinde değil, aynı
zamanda toplumun çevresel farkındalığını artırma yolunda da çalışmalara katkı
sağlayacaktır.
Anahtar Kelimeler: Eğitim
programı, doğa, biyofili, biyomimikri.