Mekân Temsilinde İdeolojinin Dünü ve Bugünü


Lale B.

Diğer, ss.1-8, 2023

  • Yayın Türü: Diğer Yayınlar / Diğer
  • Basım Tarihi: 2023
  • Sayfa Sayıları: ss.1-8
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Mekânın temsili, üretimi ile başlayıp, günümüze kadar gelen ve dahilinde şekillendiği toplumun; mimari, siyasi, sosyokültürel izlerini taşıyan bir olgudur. Geçmişten günümüze değişim gösteren temsil biçimleri aynı zamanda, mekânın kendisinin ve bileşenlerinin imalatı/üretimi hakkında da referans vermektedir. Bu yazı, 1920’ler ve günümüz mekân temsil biçimlerine referans veren örnekler üzerinden, bir analiz, karşılaştırma ve yorumlama yapmayı amaçlamıştır. “Dönemin imalat stratejileri temsillerde nasıl yansıtılmış?”, “Temsilde, popüler öge/yaklaşımlar neler?”, “Temsilde sosyokültürel faktörlerin değişimi nasıl okunuyor?” sorularının yanıtları aranmıştır. Çalışmanın “geçmişin analizi” kısmı 1920-30 yılları arasında yayınlandığı bilinen, dönemin popüler mimarlık/iç mimarlık yayınlarından “House Garden”, “The Builder’s Journal”, “The Small Home”, “Keith’s Magazine” dergilerindeki belirli reklam afişleri üzerinden ilerlemiştir (1). Mekânın bütününe ya da donatı elemanlarına referans veren temsiller ve sloganlar araştırmanın belirtilen sorulara cevap verecek şekilde incelenmiştir. Çalışmanın güncel ayağını ise günümüzde mekân da dahil olmak üzere çeşitli temsillerin seri paylaşım alanlarından biri olabilecek bir “sosyal medya kanalı” seçilmiştir.