Yiyecek–İçecek İşletmelerinde Yapay Zekâ Kullanımı


Creative Commons License

Çerkez M., Kızıldemir Ö.

Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, cilt.4, sa.2, ss.1264-1278, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 4 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2020
  • Doi Numarası: 10.26677/tr1010.2020.394
  • Dergi Adı: Türk Turizm Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1264-1278
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dünyada yapay zekâya olan talep yiyecek içecek sektöründe günden güne artmaktadır. Çalışma yapay zekâ ve robotik teknoloji uygulamasının yer aldığı bir restoranda gerçekleştirilmiştir. Araştırmada tüketicilerin teknoloji kullanımı ve beklentileri konusundaki mevcut durumunu ve yaş grupları arasındaki farkları ortaya çıkarmak amacıyla nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Tüketici davranışlarını yerinde tespit etmek için katılımcı gözlem metodu kullanılmıştır. Araştırma sonunda tüm yaş gruplarının robotlara olan ilgisinin fazla olduğu tespit edilmiş ama akıllı masalara olan ilgi gençler arasında daha az iken, çocuklar tarafından daha çok kullanılmaktadır. Aynı zaman da akıllı masalar yemek sırasında fonksiyonel olarak kullanılamamaktadır. Tüketiciler yemek siparişi esnasında akıllı masayı kullanma yerine geleneksel sipariş yöntemini kullanmayı tercih etmektedirler. Araştırma sonucunda edinilen bulgular doğrultusunda, ülkemizde yeni olan bu uygulamalar, Dünya’daki benzer gelişmeler takip edilerek geliştirilmelidir. Böylelikle tüketici beklentileri karşılanacak, sektörün gelişmesi sağlanacaktır.
The demand for artificial intelligence in the world is increasing day by day in the food andbeverage industry. The study was carried out in a restaurant with artificial intelligence androbotic technology application. In the research, qualitative research method was used to revealthe current status of consumers on technology usage and expectations and the differencesbetween age groups. Participatory observation method was used to detect consumer behaviorson-site. At the end of the research, it has been determined that all age groups have a great interestin robots, but the interest in smart tables is less among young people, but it is used more bychildren. At the same time, smart tables cannot be used functionally during meals. Consumersprefer to use the traditional order method instead of using the smart table when ordering food.In line with the findings obtained as a result of the research, these new applications in our countryshould be developed by following similar developments in the world. Thus, consumerexpectations will be met and the sector will be improved.