BURSA 2ND INTERNATIONAL CONFERENCE ON HUMANITY AND SOCIAL SCIENCES , Bursa, Türkiye, 10 - 12 Mayıs 2024, ss.153-154
Yapay zekâ, bilgisayarla kontrollü bir robotun akıllı varlıklarla ilgili çeşitli görev veya faaliyetleri yapabilme yeteneği olarak tanımlanmaktadır. Yapay zekâ insan zekâsını modelleyerek çeşitli teknolojiler yardımı ile makinelere aktaran en hızlı büyüyen alanlardan biri olarak görülmektedir. Yapay zekâ terimi, ilk kez 1956’da “Dartmouth Konferansı’nda” kullanılmıştır. Günümüzde çığır açan bilimsel gelişmelerin başında gelen yapay zekâ, üretkenliği artırarak kaynak kullanımını üst seviyeye çıkarmaktadır. Bu teknoloji, endüstriyel otomasyon, tıp, otomotiv, hukuk ve hatta eğitim gibi birçok sektörde kullanılmaktadır. Lojistik sektöründe de hızla genişleyen yapay zekâ, işletmelerin faaliyetlerini temelden değiştirme potansiyeline sahip çözümler üretmektedir. Ürünleri tedarik zinciri ile başlayıp son kullanıcıya kadar ulaştıran, zamanında teslim, envanter yönetimi, talep tahmini ve planlama, ürün takibi, optimum taşıma tasarımı, müşteri ilişkileri gibi kritik bileşenlerde, yapay zekâdan destek alınmaktadır. Lojistikte, barkod okuyucular, RFID okuyucular, telematik, GPS, operasyon yöneten yazılımlar ve konumlama sistemleri ile araçların gidiş-gelişleri kontrol altına alınarak yılda 10 milyon galon kadar yakıttan tasarruf sağlanmaktadır. Ayrıca bu şekilde ürünler müşteriye doğru zamanda, doğru miktarda, doğru şartlarda teslim edilmektedir. Yapay zekâ ile ortaya çıkan, sürücüsüz araçlar, sistemde büyük veriler, depo ve raflarda kullanılan robotlar, akıllı paletler, konteynerler vb gibi araçlar, hataların en aza indirilmesini sağlamaktadır. Yapay zekâ kullanılmadan önce lojistikte arşivler bir depoda korunmaktaydı. Ancak bu durumda gerekli dosyalara ulaşmak zor olabiliyordu. Yapay zekâ ile tüm bilgiler server veya bulut denilen dijital depolarda arşivlenmeye başlandığından, yerden tasarruf edilmiş ve istenen bilgilere erişim kolaylaşmıştır. Yapay zekâ teknolojisi, önümüzdeki yıllarda önemli ölçüde büyüyerek 2030 yılına kadar küresel ekonomiye 13 trilyon ABD doları katkı sağlaması beklenmektedir. Gelecek için yapılacak en önemli şey, yapay zekânın gelişimini ve kullanımını takip etmek, anlamak ve yönetmek için gereken önlemleri almaktır. Bu çalışmada, lojistik faaliyetlerde yapay zekâ kullanımının önemine değinilmekte ve araştırmacılara yön vermesi amaçlanmaktadır.
Artificial intelligence is defined as the ability of a computer controlled robot to perform various tasks or activities related to intelligent beings. Artificial intelligence is seen as one of the fastest growing fields that models human intelligence and transfers it to machines with the help of various technologies. The term artificial intelligence was first used in 1956 at the ”Dartmouth Conference". Artificial intelligence, which is at the forefront of groundbreaking scientific developments today, increases resource utilization to the highest level by increasing productivity. This technology is used in many sectors such as industrial automation, medicine, automotive, law and even education. Artificial intelligence, which is also expanding rapidly in the logistics sector, is producing solutions that have the potential to fundamentally change the activities of enterprises. Support is obtained from artificial intelligence in critical components such as on-time delivery, inventory management, demand forecasting and planning, product tracking, optimal transport design, customer relations, which start with the supply chain and deliver products to the end user. In logistics, barcode readers, RFID readers, telematics, GPS, operation management software and positioning systems control the comings and goings of vehicles, saving up to 10 million gallons of fuel per year. In addition, in this way, the products are delivered to the customer at the right time, in the right quantity, under the right conditions. Vehicles such as driverless vehicles, big data in the system, robots used in warehouses and shelves, smart pallets, containers, etc., which are created by artificial intelligence, ensure that errors are minimized. Before artificial intelligence was used, archives in logistics were preserved in a warehouse. However, in this case, it could be difficult to access the necessary files. Since all information has been archived in digital repositories called server or cloud with artificial intelligence, space has been saved and access to the requested information has become easier. Artificial intelligence technology is expected to grow significantly in the coming years and contribute US$13 trillion to the global economy by 2030. The most important thing to do for the future is to take the necessary measures to follow, understand and manage the development and use of artificial intelligence. In this study, the importance of the use of artificial intelligence in logistics activities is mentioned and it is aimed to give direction to researchers.