48-72 Aylık Çocukların Sosyal Becerilerinin Sosyo-Demografik Özelliklere Göre Belirlenmesi


Creative Commons License

Ateş R. C.

III. Uluslararası Eğitimde Mükemmellik Kongresi, Aydın, Türkiye, 15 - 17 Aralık 2023, ss.19

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Aydın
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.19
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Ebeveynlerin Duygu Sosyalleştirme Davranışlarının 48-72 Aylık Çocukların Sosyal
Becerileri Üzerine Etkisi
Bu çalışmanın amacı, ebeveynlerin duygu sosyalleştirme becerilerinin 48-72 aylık çocuklarının sosyal becerileri
üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Çalışmanın örneklemi G*Power 3.1 programında yapılan güç analizi ile
belirlenmiştir. % 5 tip I hata düzeyi, % 95 güç ve İlhan (2017) tarafından yapılan benzer bir çalışma referans
alınarak 0.5 etki büyüklüğüne göre çocuk sayısı 108 olarak bulunmuştur. Çalışmaya %10’luk bir kayıp olasılığı
eklenerek en az 130 çocuk ile araştırmanın yürütülmesi planlanmıştır. Araştırmanın evrenini, Aydın Efeler
ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bağımsız anaokullarına devam eden 48-72 aylık 153 çocuk
oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Aydın Efeler ilçesinde bulunan bağımsız anaokullarından toplanmıştır.
Araştırma kapsamında Kişisel Bilgi Formu, Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği-Osbed ve Çocukların
Duygularına Verilen Tepkiler Ölçeği kullanılmıştır. Kişisel Bilgi Formu Çocukların Duygularına Verilen
Tepkiler Ölçeği ebeveynler tarafından; Sosyal Beceri Ölçeği ise çocukların öğretmenleri tarafından çocukla ilgili
gözlemlerine dayalı olarak doldurulmuştur. Veriler SPSS 25.0 paket program ile analiz edilmiştir. Analiz
içeriğinde sayı, yüzde, ortalama değerleri hesaplanarak t testi, varyans ve korelasyon analizi uygulanmıştır.
İstatiksel analizlerde p<0,05 değeri anlamlı kabul edilmiştir. Araştırmanın sonucunda çocukların sosyal
becerileri ile ailenin eğitim durumu arasında anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Çocukların sosyal becerileri
ile ebeveynlerin iş durumları arasında bir ilişki olmadığı ancak çocukların sosyal becerileri ile ailenin gelir
durumu arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Çocuk doğru bir davranış sergilediğinde ailenin verdiği tepkilere
göre çocukların sosyal becerileri arasında anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Ebeveynlerin çocuklarıyla
geçirdikleri ortalama süre ile çocuklarının sosyal becerileri arasında anlamlı bir ilişkinin olmadığı bulunmuştur.
Ebeveynlerin çocuklarıyla yaptıkları etkinlik türleri ile çocuklarının sosyal becerileri arasında anlamlı bir
ilişkinin olmadığı bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler: sosyal beceri, duygu sosyalleştirme, okul öncesi dönem

Parents' Emotional Socialization Behaviors and 48-72 Month Old Children's Social

Effect on Skills

The aim of this study is to determine the effects of parents' emotional socialization skills on the social skills of their 48-72 month old children.

Examining its impact on. The sample of the study was analyzed by power analysis made in the G*Power 3.1 program.

has been determined. 5% type I error level, 95% power, and a similar study by İlhan (2017) is a reference

According to the effect size of 0.5, the number of children was found to be 108. There is a 10% probability of loss to the study

It was planned to conduct the research with at least 130 children. The universe of the research is Aydın Efeler.

153 children aged 48-72 months attending independent kindergartens affiliated with the Ministry of National Education in the district

constitutes. The data of the research were collected from independent kindergartens in Aydın Efeler district.

Within the scope of the research, Personal Information Form, Social Skills Assessment Scale-Osbed and Children's

The Reactions to Emotions Scale was used. Personal Information Form Given to Children's Emotions

Reactions Scale by parents; Social Skills Scale is a scale prepared by children's teachers about the child.

It was filled in based on observations. The data were analyzed with the SPSS 25.0 package program. Analysis

In its content, number, percentage and mean values were calculated and t test, variance and correlation analysis were applied.

In statistical analysis, p value <0.05 was considered significant. As a result of the research, children's social

It was determined that there was a significant relationship between skills and the educational status of the family. Children's social skills

There is no relationship between children's social skills and the family's income.

A significant relationship was found between the status. Reactions of the family when the child behaves correctly

It has been determined that there is a significant relationship between children's social skills. parents with their children

It was found that there was no significant relationship between the average time they spent and their children's social skills.

There is a significant difference between the types of activities that parents do with their children and their children's social skills.

It was found that there was no relationship.

Key Words: social skills, emotional socialization, preschool period