8. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kongresi, Skopje, Macedonia, 15 September 2022, pp.49, (Summary Text)
Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde konuşma becerisinin kazandırılması
ve geliştirilmesine yönelik sınıf içi etkinliklerde çeşitli teknikler
uygulanmaktadır. Farklı tekniklerle tasarlanan etkinlikler bireysel ya da
grupla uygulandığında öğrencilerin anlama ve anlatma becerilerini geliştirerek
sosyalleşmesine ve birer sosyal aktöre dönüşmesine yardımcı olur. Bu çalışmada,
yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde konuşma becerisinin kazandırılması ve
geliştirilmesi amacıyla Phillips 66 tekniği kullanılarak bir etkinlik
tasarlanmıştır. Tasarlanan ve sınıfta uygulanan etkinlik sonunda öğrenci
görüşleri ışığında Phillips 66 tekniğinin değerlendirilmesi hedeflenmiştir.
Çalışma, İstanbul Gelişim Üniversitesi Türkçe Hazırlık Programı’nda kayıtlı A2
seviyesinde yabancı dil olarak Türkçe eğitimi alan 54 gönüllü öğrenci ile
yürütülmüştür. Teknik hakkında öğrencilerin görüşlerinin incelenmesi için nitel
araştırma yaklaşımlarından durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Uygulama
sonrasında veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen nitel verilerin çözümlenmesinde
betimsel ve içerik analiz kullanılmıştır. J. Donald Phillips tarafından
geliştirilen ve ismine ithafen adını alan Phillips 66 tekniği, biri lider biri
raportör olmak üzere altı üyeden oluşan küçük grupları problem(ler) etrafında
altı dakika içerisinde çözüm bulmaya odaklayan bir tekniktir. Araştırmanın
konusu olan Phillips 66 tekniğinin uygulandığı etkinlik, üç farklı şubede ve
farklı zamanlarda ikişer, üçer ve dörder gruplarla uygulanmıştır. Etkinlik, her
şube için aynı büyüklükteki sınıflarda gerçekleştirilmiştir. Tüm gruplar altı
kişi olacak şekilde rastgele oluşturulmuştur. Öğrencilerin ortak bir problem
etrafında tartışmaları için yurtdışında öğrenci olmanın avantajlarını (eğitim
imkânları, yeni bir dil öğrenme, farklı kültürlere ait insanlar tanıma, sosyal
ve ekonomik imkânlar) ve dezavantajlarını (yeni yaşama uyum sağlama güçlüğü,
kültürel farklılıklar, dil engeli, sosyal ve ekonomik imkânsızlıklar) önem
sırasına göre sıralamaları ve sıralama nedenlerini sözlü olarak açıklamaları
istenmiştir. Her gruba aynı soru verilmiş ve tartışmanın özellikle Türkçe
konuşarak yapılması istenmiştir. Verilen sorunun altı dakika içinde grup olarak
tartışılması ve her bir katılımcının sürece aktif katılımı şart koşulmuştur.
Grubun mutabık olduğu sonucun grup lideri tarafından altı dakika içinde sınıfa
Türkçe olarak sunulması istenmiştir. Etkinlik sonunda, katılımcıların
görüşlerini elde etmek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formundaki
yanıtlardan, soru başlıkları altında kategoriler ve temalar oluşturulmuştur.
Yapılan analiz sonucunda öğrencilerin cevapları yorumlanmış ve bazı
katılımcıların görüşleri doğrudan verilmiştir. Elde edilen bulgulara göre:
Phillips 66 tekniğinin; sorunları (gruplara verilen problem) çözmesine, iş
birliği ve grup çalışması sağlamasına, fikir alışverişine imkân vermesine,
hedef dili konuşma becerisini geliştirmeye katkı sağladığı belirlenmiştir.
Phillips 66 tekniğinde belirlenen 6 dakikalık zaman, konuşma etkinliği için
kısa bir süredir ve hatta yetersizdir. Katılımcıların çoğu, grup bireylerinin
birbiriyle uyum içerisinde olduğu görüşündedirler. Bazı katılımcılar mevcut
seviyelerinin (A2 seviyesi) bu tür bir etkinlik için uygun olmadığı ve teknikte
verilen problemi tartışmak için yeterli kelime bilgisine sahip olmadıkları görüşündedirler.
Katılımcıların çoğu, Phillips 66 tekniğinin konuşma becerisine katkı sağladığı
düşüncesiyle Türkçe derslerinde uygulanması gerektiğini belirtmişlerdir.
Çalışmanın, alanyazında söz konusu teknikle ilgili yabancı dil olarak Türkçe
öğretimine ve konuşma becerisine yönelik bir çalışmaya rastlanmadığından alan
adına önemli olduğu düşünülmektedir.