ART&DESIGN-2021 INTERNATIONAL CONGRESS ON ART AND DESIGN RESEARCH AND EXHIBITION, Niğde, Turkey, 21 - 22 June 2021, vol.1, no.1, pp.21-22
Günümüzde çeşitli kültürleri içerisinde bir arada barındıran ve gittikçe
büyüyen kent yapılarını daha anlaşılabilir hale getirmek adına kullanılan
tasarım kavramı, kentsel yaşamda, özellikle kamusal dış mekânlarda, daha
etkileşimli alanlar yaratabilmek için önemli bir rol oynamaktadır. Tipografi
ise, tasarım alanının ayrılmaz elemanı haline geldiğinden beri, insanların
mekân ile olan ilişkilerini iyileştirmek, etkileşimlerini çoğaltmak ve hayatı
basitleştirmek için mekân tasarımlarının bir parçası haline gelmiştir.
Mekânlarda kullanılan tipografik elemanlar, diğer değişken unsurlardan bağımsız
olarak, mekânsal deneyim ve tanıdıklık algısı yaratmada, mekân seçimlerinde,
etkileşim biçimlerinde ve mekâna bağlı kalma psikolojisinde etkili rol
oynamaktadır.
İnsanlar kent ile birlikte evrimleşen bir ortak yaşam kültürü içinde yer
almaktadırlar. Bu bağlamda, çalışmanın birinci bölümünde kent bünyesinde,
insanların maddi veya manevi tüm değerlerinin ortak bir paydada buluşması ile
bu buluşmanın insan davranış ve düşüncelerini etkileyen sosyal varlığa dönüşümü
incelenmektedir. İkinci bölümde, Lefebvre'nin ‘toplumsal bir ürün olarak mekân’
anlayışından yola çıkarak, mekânın fiziksel ve zihinsel olguları arasındaki
ilişkilerin toplumsal boyutlar üzerindeki bağlamları incelenmektedir. Üçüncü
bölümde ise, tipografinin rasyonel ve işlevsel özelliklerinin kamusal dış mekânlarda
kullanımı ve bu kullanımın mekân-insan arasındaki iletişimi ve etkileşimi
morfolojik açıdan nasıl etkileyebileceği tartışılmaktadır.
Kentler büyüdükçe, azalan insan ilişkilerinin
getirdiği bireyselleşmeden kurtulmak ve insanların daha fazla etkileşim
içerisinde bulunmalarını sağlamak için özellikle kamusal dış alanlarda çeşitli
tasarımsal değişkenlere ihtiyaç duyulmaktadır. Böylelikle bu çalışma, hem
mekânların daha aktif kullanım oranlarına erişmesi hem de mekânlarda bulunan
insanların birbirleri ve mekânın kendisi ile olan iletişimi güçlendirme
açısından tipografinin iletişim gününü kullanan yeni tasarımsal alternatifler
sunan bir öneri niteliğindedir.