Dijital Platformlarda Yeniden Çevrimler: Aaahh Belinda Filmlerini Karşılaştıran İzleyici Yorumlarının Analizi


Yıldırım N. G.

5. Uluslararası Medya ve Toplum Sempozyumu, İstanbul, Turkey, 21 - 23 May 2025, (Unpublished)

  • Publication Type: Conference Paper / Unpublished
  • City: İstanbul
  • Country: Turkey
  • Istanbul Gelisim University Affiliated: Yes

Abstract

Dijital platformların sinema ve televizyon endüstrisindeki etki alanı her geçen gün genişlemektedir. Platformlar orijinal film ve dizileri aracılığıyla yapımcılığa da soyunmuş, böylece mevcut içeriklerin dağıtımını yapmanın dışında bir işleve daha sahip olmuşlardır. Özgün veya uyarlama senaryolara yer verilen orijinal platform yapımlarının aralarında yeniden çevrimlere de rastlanmaktadır. Bunların arasında yayınlandıkları dönemde ilgi görmüş, animasyondan bilimkurguya hemen her türde film ya da dizi yer almaktadır. İngilizce dışındaki dillerde üretilmiş ve kendi ülkesi dışında fazla bilinmeyen yapımların da İngilizce versiyonlarının çekilerek uluslararası pazara sunulduğu da görülmektedir. Yeniden çevrim film ya da dizilerin kimi zaman ilk versiyonlarından çok daha popüler oldukları örneklere rastlanmaktadır. Kimi zaman ise izleyici yeniden çevrimi eski versiyona kıyasla zayıf bulabilmekte ve bu durum eski versiyonunun izleyici gözündeki değerinin artmasıyla sonuçlanmaktadır. Netflix Türkiye’nin ilk ve tek yeniden çevrimi 1986 tarihli Aaahh Belinda filminin 2023 versiyonu olarak karşımıza çıkmıştır. Bu araştırma, Aaahh Belinda filmlerine yönelik izleyici yorumlarını betimsel analiz yöntemi ile inceleyerek, izleyicinin kıyaslama yaparken odaklandığı unsurları ortaya koymayı amaçlamaktadır. Ekşisözlük’teki Aaahh Belinda başlığı altında yeniden çevrimin yayınından itibaren yapılan yorumlar arasında her iki yapımı da izlediğini belirten kullanıcıların yorumları değerlendirilmiştir. Yapılan kıyaslamalarda çoğunlukla oyunculuk performansları, anlatının gerçekçilik hissi ve dil kullanımı gibi unsurlara değinildiği, anlatının cinsiyet rolleri odaklı temasının geri planda kaldığı görülmektedir. Bunun nedeni olarak bazı yorumlarda ‘çerezlik’ olarak tanımlanan yeniden çevrimin önceki versiyonun ‘aurasından’ yoksun olduğunun düşünülmesi sayılabilir. Özetle, Aaahh Belinda örneğinin, dijital platform anlatılarının sanat yapıtı olma iddiası taşımadan, izleyiciye hoşça vakit geçirtmeyi amaçlayan içerikler olarak ürettiklerini kanıtladığı söylenebilir.