ULUSLARARASI MALDİA SAĞLIK BİLİMLERİ KONGRESİ PROGRAMI, Malatya, Turkey, 14 - 16 October 2022, pp.299-300, (Summary Text)
Amaç: Dil ve konuşma terapisinde kullanılan materyaller
genelde kartlar veya kitaplardan oluşmaktadır. Bu durum terapi esnasında
çocukların dikkatlerinin uzun süre korunamamasına, terapilerden alınan verimin
azalmasına ve terapi süresini uzatmaktadır. Erken dönemde dil ve kavram
gelişimi esnasında çocukların öğrenmesini desteklemek ve onları motive etmek
için farklı yöntemlere ihtiyaç duyulmaktadır. Bu projenin amacı terapinin
etkililiğini arttırmak için yeni bir materyal tasarlamaktır.
Yöntem: Türkçede konuşma anlaşılırlığını etkileyen /r/, /k/
ve /s/ sesleri pilot ses olarak seçilmiştir. Tasarlanacak materyaller, /r/, /k/
ve/s/ seslerini içeren hedef sözcüklerden oluşacaktır./r/, /k/ ve /s/ sesleri
ile belirlenen sözcükleri 3 boyutlu materyallere dönüştürerek tüm bu sözcükler
küçük oyuncaklar şeklinde ve gerçekte yaşamda görüldüğü gibi olacaktır.
Geleneksel ses terapisi yönteminde ilk olarak sesi izole olarak çıkarmak
hedeflenmektedir. İzole çıkarmaya çalışırken de sesin nasıl üretmemiz
gerektiğini çocuğa göstermek gerekir. Bunu sağlamak için bir ağız maketi
oluşturulacaktır. Oluşturulacak ağız maketi sayesinde çocuk dilin ağız içindeki
konumunu kolayca anlamaktadır.
Sonuç: Terapilerde üç boyutlu materyaller çeşitliliğine
katkı sağlanacaktır. Aynı zamanda materyallerin 3 boyutlu olması çocuklardaki
görsel ve dokunsal girdiyi de arttıracaktır.
Geliştirilmekte olan
materyaller ile terapi yapılan bireylere verilen görsel girdiye ek
olarak işitsel girdiler de sağlanarak terapinin etkisini arttırılacaktır.
Bu sayede çocuklar terapi esnasında materyallerimizi görüp, işitip,
dokunduklarında etkileşim kurma istekleri ve terapiye katılımları
artırılacaktır. Bu durumun terapiden alınan verimi artacağı düşünülmüştür.
Tartışma:Etkili bir terapi için çoklu modaliteler kullanılarak
tüm duyulara hitap etmek önemlidir. Çalışmamızın bu alanda çalışan
klinisyenlere ışık tutmasını beklemekteyiz.
Anahtar Kelimeler: Sesletim, Sesbilgisi, Konuşma Bozuklukları.