JOURNAL OF ECONOMY CULTURE AND SOCIETY, sa.66, ss.55-72, 2022 (ESCI)
Türkiye’de Hip Hop müzik, 2010’ların ikinci yarısında yükselişe geçerek ilk kez pop müziği geride bırakıp zirveye ulaşmıştır. Trap olarak bilinen alt türünün çıkışıyla Hip Hop müzik gençler arasında daha popüler hale gelmiştir (Kadıoğlu & Sözeri-Özdal, 2020: 7). Amerika’da Afro-Amerikan gettolarında gelişen bu müzik türü Türkiye’de yerelleşerek varoş da denen kenar mahalle kültürünü odağına almaktadır. Türkiye’de gangster ve trap Hip Hop kültürü, alt sınıfın kenar mahallelerinde toplumsal eşitsizliğin ürünü olan sınıfsal sıkışmışlıkla boğuşan genç erkeklerin yaşayışından kaynağını almıştır. Bu genç erkeklerin şiddete ve yasadışı yollara başvurarak hayatta kalmaları, ardından para kazanmayı bu yolla başararak bağımsızlaşmaları bu müziğin ana anlatısını oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı, kenar mahallelerde vücut bulan toplumsal eşitsizliğe bir karşılık olarak buradaki gençleri temsilen bu şarkılarda mahalle söyleminin nasıl kurulduğunu analiz etmektir. Bu çalışmada, Türkiye’deki dört popüler yeni nesil rap şarkısı seçilerek bunların sözleri incelenecektir. Ezhel’in popülerleşmesine en fazla katkıda bulunan “Şehrimin Tadı” şarkısı, Gazapizm’in “Heyecanı Yok” adlı şarkısı, Khontkar’ın ise “İşler Legal”, “Kime Ne” ve “Hiçbir Şeyim Yok” şarkıları en çok dinlenen ve mahalle kavramını en iyi yansıttığı düşünülen şarkılar olduğundan çalışma için seçilmiştir. Seçilen şarkı sözlerinin açık kodlamaya dayalı söylem analizi yapılmıştır.
Hip hop music rose to prominence in Turkey in the second half of the
2010s, surpassing pop music. The emergence of the trap subgenre made
hip hop music more popular among youth. This music genre developed
in African-American ghettos and became localized to Turkey with the
name varoş and a focus on ghetto culture. The trap hip hop culture in
Turkey is rooted in the struggles of young men, which originates from
social inequality in the slums where the lower classes reside. The main
narrative of this music is about how these young men survive and become financially independent by resorting to crime and violence. This study aims to analyze how the neighborhood
discourse that represents the youth here is constructed in these songs as a response to the social inequality
embodied in the slums. The study will examine lyrics from five popular next generation rap songs in Turkey.
“Şehrimin Tadı” [taste of my city] that contributed the most to the Turkish rapper Ezhel’s popularity; “Heyecanı
Yok” [no excitement] by Gazapizm; and the songs “İşler Legal” [jobs are legal], “Kime Ne” [Who Cares] and “Hiçbir
Şeyim Yok” [I have nothing] by Khontkar have been selected due to being top hits and reflecting the concept of
ghetto well. The study conducts a discourse analysis on the open coding of the selected songs’ lyrics