Türk Dili Ve Edebiyatı Ders Kitaplarındaki Edebi Sanatların 7E Modeline Göre Öğretimi


Creative Commons License

Özdemir F., Ökten C. E.

INTERNATIONAL JOURNAL OF LANGUAGES' EDUCATION AND TEACHING, no.8.4, pp.207-230, 2020 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Publication Date: 2020
  • Doi Number: 10.29228/ijlet.46174
  • Journal Name: INTERNATIONAL JOURNAL OF LANGUAGES' EDUCATION AND TEACHING
  • Journal Indexes: ERIC (Education Resources Information Center), Linguistic Bibliography, MLA - Modern Language Association Database, Directory of Open Access Journals
  • Page Numbers: pp.207-230
  • Istanbul Gelisim University Affiliated: Yes

Abstract

ÖZET Bu çalışmada yapılandırmacı yaklaşıma dayalı edebiyat eğitimindeki edebî sanatların verimli öğretiminin gerçekleştirilebilmesi için 7E Modeli uygulanmıştır. Yazılı ve sözlü ifadede bağlaşıklık, tutarlılık ve üslubun gelişmesi için edebî sanatların öğrenimi önemlidir. 7E Modelinin, merak uyandırma (excite), keşfetme (explore), açıklama (explain), derinleştirme (elaborate), ilişkilendirme (extend), paylaşma/değişim (exchange) ve değerlendirme (evaluate) basamaklarıyla, Ortaöğretim Edebiyat ders kitaplarındaki edebî sanatlar konusu çerçevesinde etkinlikler düzenlenmiştir. 9-12. Sınıf Edebiyat Öğretim Programında (2018) geçen kazanımlar çerçevesinde edebî sanatların, ne şekilde ele alındığı, ele alınan sanatların ne şekilde öğretildiği, hangi etkinliklerden yararlanıldığı ve bu etkinliklerin yeterlilik seviyeleri değerlendirilmiştir. Araştırma karma araştırma yöntemlerinden yakınsayan paralel desen türüne göre planlanmıştır. Nicel veri toplama aracı olarak ön test- son test tekniği, nitel veri toplama aracı olarak ise görüşme, eylem araştırması ve 7E modeli temelli edebî sanat öğretimi etkinlikleri uygulanmıştır. Doküman analizi yöntemiyle edebî sanatlar taranmıştır. Kontrol ile deney grupları belirlenmiş, ön test ile sorunlar tespit edilmiş, 7E Modeli ile etkinlikler uygulanarak eylem araştırması yapılmıştır. Çalışılan söz konusu etkinliklerdeki ve çalışma kâğıtlarındaki bulgular, içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmelerle konu ile ilgili uzman görüşüne de başvurulmuştur. Anahtar Sözcükler: Edebî Sanatlar, 7E Modeli, MEB Edebiyat Kitapları, Yapılandırmacı Yaklaşım