INTERNATIONAL JOURNAL OF LANGUAGES' EDUCATION AND TEACHING, no.8.4, pp.207-230, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
ÖZET
Bu çalışmada yapılandırmacı yaklaşıma dayalı edebiyat eğitimindeki edebî sanatların verimli öğretiminin gerçekleştirilebilmesi
için 7E Modeli uygulanmıştır. Yazılı ve sözlü ifadede bağlaşıklık, tutarlılık ve üslubun gelişmesi için edebî sanatların öğrenimi
önemlidir. 7E Modelinin, merak uyandırma (excite), keşfetme (explore), açıklama (explain), derinleştirme (elaborate),
ilişkilendirme (extend), paylaşma/değişim (exchange) ve değerlendirme (evaluate) basamaklarıyla, Ortaöğretim Edebiyat ders
kitaplarındaki edebî sanatlar konusu çerçevesinde etkinlikler düzenlenmiştir. 9-12. Sınıf Edebiyat Öğretim Programında (2018)
geçen kazanımlar çerçevesinde edebî sanatların, ne şekilde ele alındığı, ele alınan sanatların ne şekilde öğretildiği, hangi
etkinliklerden yararlanıldığı ve bu etkinliklerin yeterlilik seviyeleri değerlendirilmiştir. Araştırma karma araştırma
yöntemlerinden yakınsayan paralel desen türüne göre planlanmıştır. Nicel veri toplama aracı olarak ön test- son test tekniği,
nitel veri toplama aracı olarak ise görüşme, eylem araştırması ve 7E modeli temelli edebî sanat öğretimi etkinlikleri
uygulanmıştır. Doküman analizi yöntemiyle edebî sanatlar taranmıştır. Kontrol ile deney grupları belirlenmiş, ön test ile
sorunlar tespit edilmiş, 7E Modeli ile etkinlikler uygulanarak eylem araştırması yapılmıştır. Çalışılan söz konusu etkinliklerdeki
ve çalışma kâğıtlarındaki bulgular, içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmelerle konu ile ilgili
uzman görüşüne de başvurulmuştur.
Anahtar Sözcükler: Edebî Sanatlar, 7E Modeli, MEB Edebiyat Kitapları, Yapılandırmacı Yaklaşım