Erken Çocukluk Eğitiminde Destek Personeli ve Öğretmenler Arasındaki İş Birliği: Beklentiler ve Gerçekler


Ünsever Ö.

33rd EECERA Annual Conference, Bratislava, Slovakya, 25 - 28 Ağustos 2025, ss.285-286, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Bratislava
  • Basıldığı Ülke: Slovakya
  • Sayfa Sayıları: ss.285-286
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan yardımcı personel ve okul öncesi öğretmenlerinin etkileşimleri ve işbirliği ve etkileşimi incelemek, bu işbirliğine yönelik yardımcı personel ve öğretmenlerin bu konudaki beklentileri, iletişim süreçlerine dair algıları değerlendirilecektir.  Okul öncesi öğretmenleri ve yöneticilerinin, yardımcı personel sayısının yetersiz olduğu ve bu durumun öğretmenlerin iş yükünü artırarak eğitim-öğretim süreçlerinin verimliliğini olumsuz etkilediği görüşünde birleştiğini göstermektedir. Ayrıca, yardımcı personel eksikliğinin, öğretmen ve yardımcı personel arasındaki işbirliği dinamiklerini de etkileyerek çocuklara sunulan bakım ve destek hizmetlerinin kalitesini düşürdüğü düşünülmektedir (Can ve Kılıç, 2021). Araştırmalar, okul öncesi eğitim kurumlarındaki işbirliği ve iletişimin çocuklara verilen eğitimin kalitesi üzerinde etkili olduğunu göstermektedir (Brownlee, Berthelsen, ve Segaran 2009). Bu araştırma nitel bir yaklaşımla gerçekleştirilecektir. Araştırma kapsamında Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bağımsız anaokullarında görev yapan 7 yardımcı personel ve 7 okul öncesi öğretmenleriyle yürütülecektir. Araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak yüz yüze görüşmeler yapılacaktır, görüşme öncesinde katılımcılara yönelik araştırma hakkında bilgi formu sunulacak ve araştırmaya gönüllü katıldıklarını onaylayan onam formları imzalatılacaktır. Yapılan yüz yüze görüşmelerden elde edilen veriler sürekli karşılaştırma yöntemi aracılığıyla tümevarımsal içerik analizi yapılarak analiz edilecektir. 

The aim of this research is to examine the interactions and collaboration between support staff and preschool teachers working in early childhood education institutions. It will also evaluate the expectations of support staff and teachers regarding this collaboration, as well as their perceptions of communication processes. Studies have shown that preschool teachers and administrators agree that the number of support staff is insufficient, which increases teachers' workload and negatively impacts the efficiency of the educational process. Moreover, the lack of support staff is thought to affect the collaboration dynamics between teachers and support staff, leading to a decline in the quality of care and support services provided to children (Can & Kılıç, 2021). Research has also indicated that collaboration and communication in preschool education institutions significantly influence the quality of education provided to children (Brownlee, Berthelsen, & Segaran, 2009).

This study will be conducted using a qualitative approach. The research will involve 7 support staff members and 7 preschool teachers working in independent kindergartens affiliated with the Ministry of National Education. Semi-structured interview forms, prepared by the researcher, will be used for face-to-face interviews. Before the interviews, participants will be provided with an information form about the study, and they will be asked to sign consent forms confirming their voluntary participation. The data obtained from the face-to-face interviews will be analyzed through inductive content analysis using the constant comparative method.