5.Uluslararası Sosyal ve Beşeri Bilimler Kongresinde, Adana, Türkiye, 5 - 06 Ocak 2024, ss.147-153, (Tam Metin Bildiri)
Teknolojik
gelişmelerin ortaya çıkardığı dijitalleşme rüzgârı tüm iletişim sektörlerini
etkilemiş ve kitle iletişimini değiştirmiştir. İnternet altyapısının
genişlemesi televizyon izleme alışkanlıklarının da değişmesini ve yayıncılığın
ciddi bir güncellemeye gitmesini beraberinde getirdi. IP TV yayıncılığı STB
yayınları, WEB TV yayıncılığı derken isteğe bağlı izleme platformlarının ortaya
çıkışı, seyirciye izleme deneyimi açısından geniş ölçekli bir alternatif
sunmuştur. İzleyicilere interaktif bir seyir deneyimi vaat eden dijital
platformlar ve yeni medya iletişim araçları, üretim süreçlerinin de bu
karşılıklı etkileşim doğrultusunda yenilenmesine ortam hazırlamıştır. Abonelik
temelli isteğe bağlı izleme platformları, bu yeni medya ortamında kendisini
gösteren mecralar olmuştur.
Dünya genelinde
olduğu gibi Türkiye’de de Netflix, bu platformların amiral gemisi görevini
görmektedir. Dünyanın her ülkesinden üretilen içerikleri Türkiye’de izleyici
ile buluşturan platform, öte yandan Türkiye’den üretilen içerikler için global
düzeyde izleyiciye ulaşma potansiyeli sağlamıştır. 2018 yılından itibaren
Netflix için Türkiye’den üretilen orijinal içerikler platformda yayınlanmıştır.
Söz konusu Türkiye yapımı orijinal Netflix içeriklerinde konular değişse bile,
kültürel unsurların temsili noktasında belli bazı kalıpların uygulandığı göze
çarpmaktadır. Platformun dünya genelinde farklı ülkelerden ürettiği içeriklerde
de mevcut olan bu durumun Türkiye orijinal içerik üretiminde yerel kültürel
unsurların hangi kodlarla üretildiği bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır.
Netflix için Türkiye’den orijinal içerik olarak üretilen fantastik türdeki
diziler “Hakan: Muhafız”, “Atiye” ve “Şahmaran” dizileri eleştirel söylem
analizi yöntemiyle ele alınmıştır.