LİSE ÖĞRENCİLERİNDE SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI VE SİBER ZORBALIK ÜZERİNE BİR ÇÖZÜM ÖNERİSİ: ANLAM ODAKLI PSİKO-EĞİTSEL GRUP PROGRAMI


Creative Commons License

Tansel B., Demir V., Nalbantoğlu C. B.

XI. Uluslararası TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi, Gaziantep, Türkiye, 18 - 20 Eylül 2025, cilt.2, sa.41575, ss.848-857, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 2
  • Basıldığı Şehir: Gaziantep
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.848-857
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmada, lise öğrencilerinin sosyal medya kullanımına ilişkin tutumları, kişilik özellikleri ve benlik saygılarının; cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi ve sosyal medya kullanım süresine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, İstanbul Gelişim Üniversitesi tarafından desteklenen ve proje numarası SGA-2025-215 olan bilimsel araştırma projesi kapsamında yürütülmüştür. Araştırma, İstanbul’un Avcılar ilçesindeki liselerde öğrenim gören 1696 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın ikinci aşamasında ise 27 öğrenciye sekiz haftalık Anlam Odaklı Psiko-Eğitsel Grup Programı uygulanmış ve programın etkinliği Siber Zorbalık, Siber Mağduriyet ve Rosenberg Benlik Saygısı Ölçekleri aracılığıyla değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde ortalama, standart sapma ve varyans analizleri kullanılmış; ikili gruplar için bağımsız t-testi, çoklu gruplar için tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Anlamlı farklar bulunduğunda Tukey, Scheffe ve Dunet-C testleri uygulanmış; programın etkililiği ise Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ile test edilmiştir. Bulgular, cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, sosyal medya kullanım süresi ve kişilik özelliklerinin sosyal medya tutumları ve siber zorbalık düzeyleri üzerinde anlamlı etkiler yarattığını göstermiştir. Erkek öğrencilerin siber zorbalığa daha fazla maruz kaldığı, sosyal medya kullanım süresi ile sosyal medya tutumları arasında pozitif bir ilişki bulunduğu ve kişilik özellikleriyle sosyal medya tutumları arasında zayıf fakat anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, uygulanan grup programı, öğrencilerin siber zorbalık, siber mağduriyet ve benlik saygısı üzerinde anlamlı ve olumlu etkiler ortaya koymuştur.

Anahtar Kelimeler: Sosyal medya tutumları, siber zorbalık, siber mağduriyet, benlik saygısı, anlam odaklı psiko-eğitsel grup programı

This study aimed to examine high school students’ attitudes toward social media use, personality traits, and self-esteem in relation to gender, age, grade level, and duration of social media use. The study was conducted within the scope of a scientific research project supported by Istanbul Gelisim University (Project No: SGA-2025-215). The sample consisted of 1,696 high school students enrolled in schools located in the Avcılar district of Istanbul. In the second phase of the study, a Meaning-Oriented Psycho-Educational Group Program was implemented with 27 students over eight weeks, and the effectiveness of the program was evaluated using the Cyberbullying, Cyber Victimization, and Rosenberg Self-Esteem Scales. For data analysis, means, standard deviations, and variance analyses were performed; independent t-tests were used for comparisons between two groups, while one-way ANOVA was conducted for comparisons among multiple groups. When significant differences were found, Tukey, Scheffe, and Dunet-C post-hoc tests were applied, and the effectiveness of the program was assessed using the Wilcoxon Signed-Rank Test. Findings indicated that gender, age, grade level, social media usage time, and personality traits had significant effects on students’ social media attitudes and cyberbullying levels. Male students were found to be more exposed to cyberbullying, a positive relationship was identified between social media usage time and social media attitudes, and weak but significant associations were observed between personality traits and social media attitudes. Furthermore, the implemented group program had significant positive effects on students’ levels of cyberbullying, cyber victimization, and self-esteem.

Keywords: Social media attitudes, cyberbullying, cybervictimization, self-esteem, meaning-focused psycho-educational group program