2. UluslararasI Van Gölü Sosyal Bilimler Kongresi, Van, Türkiye, 15 - 16 Mart 2024, ss.47-49
Sözlü kültürün egemen olduğu dönemlerden bu yana hikâyelerin ve hikâye anlatımlarının bireylerin gündelik yaşantılarında yeri oldukça fazladır. Yazılı kültürün olmadığı dönemlerde kültürün, geleneklerin ve yaşanmışlıkların aktarılmasında hikâyeler ne kadar önemli ise, dijital çağın hâkim olduğu günümüz toplumunda da hikâyeler her alanda o denli bir öneme sahiptir. Günümüzde hikâyelerin aktarımı teknolojik gelişmeler ve aynı zamanda da popüler kültürün etkisiyle değişime uğramaktadır. Medya ve kitle iletişim araçlarında yaşanan değişim ve dönüşümler sayesinde anlatılmak istenen bir hikâyenin birden fazla medya araçları ile anlatılabilmesi sonucunda transmedya kavramı karşımıza çıkmaktadır. Transmedyanın ortak hikâye evreninde aynı hikâyenin farklı öğeleri bir dizi teknoloji platformu aracılığıyla birçok farklı izleyici tarafından deneyimlenebilmektedir. Gelişen teknoloji sayesinde bir hikâyenin oluşturulması, anlatılması, paylaşılması, bireylerle etkileşim kurması ve aynı zamanda da bireylerin hikâyelere katkıda bulunma şekli sürekli değişmektedir. Günümüzde egemen olan dijital çağ bireylerin sürekli olarak medyayı aktif kullanmasını ve katılımcı olarak sosyal medya platformlarında yer almasını sağlamaktadır. Bu doğrultuda transmedya ve dijital çağ ekseninde seyirciden aktif bir şekilde süreci deneyimlemesi ve hikâye dünyasına katılması beklenmektedir. Günümüzde transmedya hikâye anlatıcılığı medya araçlarının hâkim olduğu hemen hemen her alanda kullanılmaktadır. Pazarlama alanında da oldukça yoğun bir şekilde kullanılan transmedya hikâye anlatıcılığının bireyleri tüketime teşvik etmesi de söz konusudur. Medyada yer alan içerikler her alanda yetişkinler kadar çocukları da etkilemektedir. Bu çalışmada transmedya hikâye anlatıcılığı çocuk ve tüketim kavramları çerçevesinden ele alınarak anlatılan bir hikâyenin farklı medya ortamlarına nasıl uyarlandığı, hikayenin nasıl deneyimlendiği ve daha sonrasında da çocukları tüketim kültürünün bir parçası olmaya nasıl teşvik ettiği örneklerle incelenecektir.