GÜNÜMÜZ ESER SATIŞI ÜZERİNE...


Creative Commons License

Cançat A.

Art&Design Uluslararası Sanat ve Tasarım Araştırmaları Kongresi, Niğde, Türkiye, 21 Haziran 2021, cilt.1, ss.930-936

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Niğde
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.930-936
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, gitgide dijitalleşen yaşam içerisinde sanat eserinin satışı üzerindeki yeni oluşumlara dair farkındalık yaratmayı amaçlamaktadır. Bu gelişen süreçle, sanat eseri ve satışı konuları yepyeni kavramlarla birlikte anılmaya başlamıştır. Dijital sanat, dijital ürün, dijital pazar, dijital sanat koleksiyonu, kripto sanat, Nft ile sanat eseri satışı, dijital sertifika gibi kavramlarla sanat eserinin satış mecraları, sahiplik konuları ve değeri gibi konular sorgulamalar içeren değişimlere sahne olmuştur. Bu yeni platformlarda eser alım satımı, geçmişle kıyaslandığında baş döndürücü bir yön değişikliği içerisine girmiştir. Bu yeni mecralar; sanatçı, izleyici ve alıcının direkt, aracısız olarak karşılaşma imkânını sağlamıştır. Daha önce sıklıkla galeri, müzayede ve koleksiyoner gibi aracılarla gerçekleştirilen fiziki eser satışı, günümüz pandemi şartları içerisinde devam etse de geçmişe oranla azalma göstermiştir. Pandemi süreci, hem eserin satışının hem de tüm aracıların dijital bir formata dönüştürülmesini kaçınılmaz kılmıştır. Değişim sadece bunlarla kalmayıp bir eserin; sanal bir ortamda, fiziki olarak bir resim, heykel, seramik gibi üç boyutlu bir nesneyi elimize alamadan garanti verilen bir sertifikalandırma sistemi ve fahiş fiyatlı bir sanal para ile sahiplenilmesi söz konusudur. Bu sertifikalı sahiplenme; yeni teknolojilerle eserin biricikliği, özgünlüğünü de kayıt altına alınmaktadır. Bu mecralarda el değiştirerek belli kârların da sağlandığı yeni sanat eseri satış sistemi; sanatın ve sanat eserinin ruhuna, özüne yönelik belli sorgulamaları da beraberinde getirmektedir