Art&Design Uluslararası Sanat ve Tasarım Araştırmaları Kongresi, Niğde, Türkiye, 21 Haziran 2021, cilt.1, ss.930-936
Bu çalışma, gitgide dijitalleşen yaşam içerisinde sanat eserinin satışı üzerindeki
yeni oluşumlara dair farkındalık yaratmayı amaçlamaktadır. Bu gelişen süreçle, sanat
eseri ve satışı konuları yepyeni kavramlarla birlikte anılmaya başlamıştır. Dijital sanat,
dijital ürün, dijital pazar, dijital sanat koleksiyonu, kripto sanat, Nft ile sanat eseri satışı,
dijital sertifika gibi kavramlarla sanat eserinin satış mecraları, sahiplik konuları ve değeri
gibi konular sorgulamalar içeren değişimlere sahne olmuştur. Bu yeni platformlarda eser
alım satımı, geçmişle kıyaslandığında baş döndürücü bir yön değişikliği içerisine girmiştir.
Bu yeni mecralar; sanatçı, izleyici ve alıcının direkt, aracısız olarak karşılaşma imkânını
sağlamıştır. Daha önce sıklıkla galeri, müzayede ve koleksiyoner gibi aracılarla
gerçekleştirilen fiziki eser satışı, günümüz pandemi şartları içerisinde devam etse de
geçmişe oranla azalma göstermiştir. Pandemi süreci, hem eserin satışının hem de tüm
aracıların dijital bir formata dönüştürülmesini kaçınılmaz kılmıştır. Değişim sadece
bunlarla kalmayıp bir eserin; sanal bir ortamda, fiziki olarak bir resim, heykel, seramik gibi
üç boyutlu bir nesneyi elimize alamadan garanti verilen bir sertifikalandırma sistemi ve
fahiş fiyatlı bir sanal para ile sahiplenilmesi söz konusudur. Bu sertifikalı sahiplenme; yeni
teknolojilerle eserin biricikliği, özgünlüğünü de kayıt altına alınmaktadır. Bu mecralarda
el değiştirerek belli kârların da sağlandığı yeni sanat eseri satış sistemi; sanatın ve sanat
eserinin ruhuna, özüne yönelik belli sorgulamaları da beraberinde getirmektedir