1st International Maritime Law and Technologies Symposium, Düzce, Türkiye, 20 - 22 Kasım 2025, cilt.1, ss.4-5, (Özet Bildiri)
Amaç: Bu çalışmada; ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001’in
liman ve gemi işletmeciliği şirketlerine
etkileri ile Deniş İş Kanunu ve 6331 sayılı İSG Kanunun uluslararası sefer
yapan gemileri işleten şirketler ve gemilerde uygulanmasında çekilen güçlükler
ve ISM, ISPS uygulamalarında dahili yasal düzenlemelerin uluslararası
düzenlemelerle örtüşmeyen ve uygulanmasında karşılaşılan problemlerin ortaya
konulması amaçlanmıştır.
Yöntem: Uygulamada uluslararası standartların liman ve
gemi işletmelerine katkılarının ve tercih edilmelerine olan yararları ortaya
konulmasının yanında, ulusal bazlı düzenlemelerin uluslararası sözleşmelerle
çelişmelerinin ortaya konularak, zaten yerleşmemiş İSG kültürünün yapılan
düzenlemelerle dublikasyona neden olması ve sadece kağıt işlemlerinden öteye
gidemediği ortaya konulmuştur. Liman ve Gemi işletmelerinde IMO kurumunun
düzenlemelerinin daha etkin ve verimli olacağı uluslararası kuralların
karşılaştırma metodu ile analiz edilmesidir.
Bulgular: Yapılan analizde deniz ticaretinin en temel
ilkelerinden olan liman ve gemi üzerine yapılan ulusal düzenlemeler,
uluslararası düzenlemelerle çelişmesinin yanında, denizcilik uygulamalarını
olumsuz etkileri olduğu ortaya çıkmıştır. Ulusal düzenlemelerin sadece kağıt
üzerinde kaldığı, uygulanabilir ve pratik olmadığı görülmüştür.
Sonuç: IMO’nun
gemiler, gemi çalışanları ve gemi işletmecileri ile limanlar ile ilgili
konularda sağlık, emniyet ve güvenlikleri yanında çevre kirliliğini önleme vb
konularda köklü ve denizcilik camiasında kabul görmüş düzenleme ve uygulamaları
bulunmaktadır. Ulusal düzenlemeler ise kağıt üzerinde kalan ve liman ve gemi
işletmeleri ile gemilere ve gemi adamlarına ekstra iş yükü barındırması
nedenleriyle uygulanabilir olmadığı gibi pratik de olmadığı sonucuna ulaşılmış
ve öneriler sunulmuştur. Bu çalışma ülkemiz denizciliğine olumlu katkıları
olması nedeniyle örnek bir çalışma niteliğindedir.
Purpose: This study aims to identify the impacts of ISO
9001, ISO 14001, and ISO 45001 on port and ship management companies, the
difficulties encountered in implementing the Turkish Labor Law and OHS Law No.
6331 on companies and ships operating international voyages, and the problems
encountered in implementing ISM and ISPS, where internal legal regulations do
not align with international regulations.
Methodology: In addition to demonstrating the benefits of
international standards in practice for port and ship management, the
contradictions between national regulations and international conventions are
revealed. This study demonstrates that an already unestablished OHS culture is
being duplicated by the regulations and cannot go beyond more paperwork. The
aim is to analyze international rules through a comparative method, which would
make IMO regulations more effective and efficient in port and ship operations.
Findings: The analysis revealed that national regulations
concerning ports and ships, one of the most fundamental principles of maritime
trade, not only contradict international regulations but also negatively impact
maritime practices. National regulations have been found to exist only on paper
and are neither applicable nor practical.
Conclusion: The IMO has well-established regulations and
practices accepted by the maritime community regarding health, safety, and
security for ships, ship crews, ship operators, and ports, as well as
environmental pollution prevention. National regulations, however, remain on
paper and impose additional workloads on port and ship operators, ships, and
seafarers, resulting in both impractical and unworkable practices.
Recommendations have been presented. This study serves as an exemplary study
due to its positive contributions to our maritime sector.