Liman ve Gemi İşletmeciliğinde Kalite Yönetim Sistemleri Uygulama Örneği ve Önerileri


Açikgöz R.

1st International Maritime Law and Technologies Symposium, Düzce, Türkiye, 20 - 22 Kasım 2025, cilt.1, ss.4-5, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Düzce
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.4-5
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu çalışmada; ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001’in liman ve gemi işletmeciliği  şirketlerine etkileri ile Deniş İş Kanunu ve 6331 sayılı İSG Kanunun uluslararası sefer yapan gemileri işleten şirketler ve gemilerde uygulanmasında çekilen güçlükler ve ISM, ISPS uygulamalarında dahili yasal düzenlemelerin uluslararası düzenlemelerle örtüşmeyen ve uygulanmasında karşılaşılan problemlerin ortaya konulması amaçlanmıştır.

Yöntem: Uygulamada uluslararası standartların liman ve gemi işletmelerine katkılarının ve tercih edilmelerine olan yararları ortaya konulmasının yanında, ulusal bazlı düzenlemelerin uluslararası sözleşmelerle çelişmelerinin ortaya konularak, zaten yerleşmemiş İSG kültürünün yapılan düzenlemelerle dublikasyona neden olması ve sadece kağıt işlemlerinden öteye gidemediği ortaya konulmuştur. Liman ve Gemi işletmelerinde IMO kurumunun düzenlemelerinin daha etkin ve verimli olacağı uluslararası kuralların karşılaştırma metodu ile analiz edilmesidir.

Bulgular: Yapılan analizde deniz ticaretinin en temel ilkelerinden olan liman ve gemi üzerine yapılan ulusal düzenlemeler, uluslararası düzenlemelerle çelişmesinin yanında, denizcilik uygulamalarını olumsuz etkileri olduğu ortaya çıkmıştır. Ulusal düzenlemelerin sadece kağıt üzerinde kaldığı, uygulanabilir ve pratik olmadığı görülmüştür.

Sonuç:  IMO’nun gemiler, gemi çalışanları ve gemi işletmecileri ile limanlar ile ilgili konularda sağlık, emniyet ve güvenlikleri yanında çevre kirliliğini önleme vb konularda köklü ve denizcilik camiasında kabul görmüş düzenleme ve uygulamaları bulunmaktadır. Ulusal düzenlemeler ise kağıt üzerinde kalan ve liman ve gemi işletmeleri ile gemilere ve gemi adamlarına ekstra iş yükü barındırması nedenleriyle uygulanabilir olmadığı gibi pratik de olmadığı sonucuna ulaşılmış ve öneriler sunulmuştur. Bu çalışma ülkemiz denizciliğine olumlu katkıları olması nedeniyle örnek bir çalışma niteliğindedir.

Purpose: This study aims to identify the impacts of ISO 9001, ISO 14001, and ISO 45001 on port and ship management companies, the difficulties encountered in implementing the Turkish Labor Law and OHS Law No. 6331 on companies and ships operating international voyages, and the problems encountered in implementing ISM and ISPS, where internal legal regulations do not align with international regulations.

Methodology: In addition to demonstrating the benefits of international standards in practice for port and ship management, the contradictions between national regulations and international conventions are revealed. This study demonstrates that an already unestablished OHS culture is being duplicated by the regulations and cannot go beyond more paperwork. The aim is to analyze international rules through a comparative method, which would make IMO regulations more effective and efficient in port and ship operations.

Findings: The analysis revealed that national regulations concerning ports and ships, one of the most fundamental principles of maritime trade, not only contradict international regulations but also negatively impact maritime practices. National regulations have been found to exist only on paper and are neither applicable nor practical.

Conclusion: The IMO has well-established regulations and practices accepted by the maritime community regarding health, safety, and security for ships, ship crews, ship operators, and ports, as well as environmental pollution prevention. National regulations, however, remain on paper and impose additional workloads on port and ship operators, ships, and seafarers, resulting in both impractical and unworkable practices. Recommendations have been presented. This study serves as an exemplary study due to its positive contributions to our maritime sector.