ICDBME-2024 4 th International Congress on Digital Business, Management & Economics , Mersin, Türkiye, 20 - 22 Eylül 2024, ss.61-62
Dijital girişimcilik, girişimcilik faaliyetlerinin fiziksel alana yatırım yapılmadan gerçekleşmesidir. Bu çalışma Türkiye’deki dijital girişimlerin değerlendirilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma da ikinci veriler kullanılmış ve veriler TUİK 2023 den alınmıştır. Araştırmaya 10 dan fazla çalışanı olan işletmeler katılmıştır. Toplanan veriler Word Art, Microsoft Excel 2015 ve sosyal bilimlerde kullanılan paket programlarla analiz edilmiştir. 2007 yılında İnternete erişim oranı %85,4 iken, 2023 yılında %96,0 olmuştur. Girişimlerin %40,2'si sosyal medya kullanmaktadır. En fazla sosyal ag kullanan girişimler %89 ile Facebook, Linkedln ve Xing olmuştur. Bunu %75,5 ile YouTube, Instagram, Pinterest, Snapchat, Spotify ve %33,6 ile Twitter izlemiştir. Web sitesi sahiplik oranı, 2022 yılında %51,2 iken bu oran 2023 yılında %55,9 oldu. Ekonomik faaliyet grubuna göre en fazla konaklama ve yiyecek faaliyetleri yer almaktadır. Bunu sırasıyla bilgisayar araç ve gereçleri onarımı, bilgi ve iletişim, toptan ve parekende ticaret, imalat, gayrimenkul faaliyetleri takip etmiştir. En az elektrik, gaz buhar su temini, kanalizasyon girişimleri olmuştur. Kurumsal Kaynak Planlaması (ERP) yazılımı kullanımı, 2023 yılında 2021 yılına göre 1,6 puan artarak %29,7 oldu. Müşteri İlişkileri Yönetimi (CRM) yazılımı kullanımı ise 2023 yılında 2021 yılına göre 1,5 puan artarak %12,1 oldu. Girişimlerin bulut girişim kullanım oranı ise %16,4 ve yapay zeka kullanım oranı % 5.5 bulundu. Yapay zekâ kullanım oranının düşük olması maliyetlerin yüksek olmasına ve yeterli uzmanın olmamasına bağlandı. İnternetin yaygınlaşması ve süreçlerin internetle takibi girişimlerin yapısını değiştirmiş ve onları dijitalleşmeye zorlamıştır. Bu değişim ve dönüşümleri adapte edebilen işletmeler sürdürülebilirliğini sağlamış ve şiddetli rekabet ortamında hayatta kalabilmişlerdir
Digital entrepreneurship is the realization of entrepreneurial activities without investing in physical space. This study was carried out to evaluate digital initiatives in Türkiye. Secondary data was used in the research and the data was taken from TUİK 2023. Enterprises with more than 10 employees participated in the research. The collected data were analyzed with Word Art, Microsoft Excel 2015 and package programs used in social sciences. While the Internet access rate was 85.4% in 2007, it will be 96.0% in 2023. 40.2% of startups use social media. The startups that use social networks the most are Facebook, Linkedin and Xing with 89%. This was followed by YouTube, Instagram, Pinterest, Snapchat, Spotify with 75.5% and Twitter with 33.6%. While the website ownership rate was 51.2% in 2022, this rate became 55.9% in 2023. According to the economic activity group, the most common activities are accommodation and food. This was followed by computer equipment repair, information and communication, wholesale and retail trade, manufacturing and real estate activities, respectively. There have been at least electricity, gas, steam, water supply and sewerage initiatives. Enterprise Resource Planning (ERP) software usage increased by 1.6 points in 2023 compared to 2021, reaching 29.7%. Customer Relationship Management (CRM) software usage increased by 1.5 points in 2023 compared to 2021, reaching 12.1%. The cloud enterprise usage rate of the enterprises was 16.4% and the artificial intelligence usage rate was 5.5%. The low rate of artificial intelligence usage was attributed to high costs and lack of sufficient experts. The spread of the Internet and tracking processes via the Internet has changed the structure of enterprises and forced them to digitalize. Businesses that can adapt to these changes and transformations have ensured their sustainability and survived in a fierce competitive environment.