(A Review of the Career Expectations of Hotel Employees: Sample of Kuşadası)


ESEN O., ATAY H., GÜRDOGAN A.

Journal of Tourism and Gastronomy Studies, vol.11, no.2, pp.906-929, 2023 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

Understanding the needs of employees is expressed as the main purpose of any human resources department. Under today's rapidly changing conditions, the expectations of employees are not limited to economic gain. Keep competent employees in the business, develop their knowledge, skills and abilities, and offer promotion opportunities, etc. practices have led to the emergence of the concept of career in the process of human resources management. In this context, the thoughts of employees in the hotel industry, which has labor-intensive, seasonality, working with an entree, and high employee turnover rate, regarding career expectations gain importance. The aim of the research is to determine the career expectations of hotel employees. Qualitative research method was preferred in the research. In this context, semi-structured interviews were conducted with a total of 20 people, including animation, housekeeping, front office, food and beverage services employees, who interact with guests intensively. Also, after these interviews, a focus group interview was conducted with a group of 6 people. The obtained data were analyzed by content analysis. As a result of the analysis, it has been revealed that it is difficult for hotel employees to rise in the tourism sector and being in top positions brings heavy responsibility. According to the results of the research, some suggestions were presented to hotel owners and managers.
Çalışanların ihtiyaçlarını anlamak, herhangi bir insan kaynakları departmanının temel amacı olarak ifade edilmektedir. Günümüzün hızla değişen koşulları altında çalışanların beklentileri, ekonomik kazanç ile sınırlı değildir. Yetkin çalışanların işletme içerisinde tutulması, bilgi, beceri, yeteneklerinin geliştirilmesi ve terfi imkanları sunulması vb. uygulamalar, insan kaynakları yönetimi sürecinde kariyer kavramının ortaya çıkışına yol açmıştır. Bu kapsamda, emek-yoğun, mevsimsellik, antreli çalışma, yüksek işgören devir hızı özelliklerine sahip otelcilik sektöründe çalışanların kariyer beklentilerine yönelik düşünceleri önem kazanmaktadır. Bu araştırmanın amacı, otel çalışanlarının kariyer beklentilerini tespit etmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Bu kapsamda, misafirlerle yoğun etkileşim içerisinde olan animasyon, kat hizmetleri, ön büro, yiyecek ve içecek hizmetleri bölümü çalışanları olmak üzere toplam 20 kişiyle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Ayrıca bu görüşmelerin ardından, 6 kişiyi içeren bir grupla odak grup görüşmesi yapılmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizi ile çözümlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda otel çalışanlarının turizm sektöründe yükselmesinin zor olduğu ve üst pozisyonlarda olmanın ağır sorumluluk getirdiği ortaya çıkmıştır. Araştırma sonuçlarına göre otel sahiplerine ve yöneticilerine, bazı öneriler sunulmuştur.