Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.5, no.2, pp.61-67, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
The aim of this study is to determine the attitudes of nurse candidates towards
children’s rights and to examine their relationship with socio-demographic
characteristics. The population of this descriptive and correlational study
consisted of 302 students who studying in the last year of a nursing faculty in
Istanbul in the fall semester of the 2017-2018 academic year. The sample of the
study consisted of 159 students who were at the school at the time of data collection and voluntarily accepted to participate in the study. “Information Form”
and “Children’s Rights Attitude Scale (CRAS)” were used to collect data.
Descriptive methods, Mann Whitney U test, Kruskal Wallis test and Pearson
Correlation test were used for analysis. The students’ CRAS scores were high
(66-110), with a mean of 104,77±6,2. No statistically significant correlation
was found between the socio-demographic characteristics of the students and
their education about children’s rights and the mean score of CRAS (p>0,05).
In our study, it was seen that students have a positive attitude towards children’s
rights and their socio-demographic characteristics do not affect their attitudes.
It may be suggested to conduct other studies with larger sample groups for
the purpose of determining the attitudes of nurse candidates geared toward
children’s rights.
Bu araştırmanın amacı hemşire adaylarının çocuk haklarına ilişkin tutumlarını
belirlemek ve sosyo-demografik özelliklerle ilişkisini incelemektir. Tanımlayıcı
ve ilişki arayıcı türde gerçekleştirilen araştırmanın evrenini, İstanbul’da bulunan bir hemşirelik fakültesinin son sınıfında 2017-2018 eğitim-öğretim yılı güz
döneminde öğrenim gören 302 öğrenci oluşturdu. Araştırmanın örneklemini
verilerin toplandığı sırada okulda bulunan ve araştırmaya gönüllü katılmayı
kabul eden 159 öğrenci oluşturdu. Verilerin toplanmasında “Bilgi Formu”
ve “Çocuk Hakları Tutum Ölçeği (ÇHTÖ)” kullanıldı. Verilerin analizinde
tanımlayıcı metotlar, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis testi ve Pearson
testi kullanıldı. Öğrencilerin ÇHTÖ puanları yüksek (66-110) olup ortalaması
104,77±6,2 idi. Öğrencilerin sosyo-demografik özellikleri ve çocuk haklarına
yönelik eğitim alma durumları ile ÇHTÖ puan ortalaması arasında istatistiksel
olarak anlamlı bir ilişki saptanmadı (p>0,05). Araştırmamızda öğrencilerin
çocuk haklarına yönelik tutumlarının olumlu olduğu ve sosyo-demografik
özelliklerinin tutumlarını etkilemediği görüldü. Hemşire adaylarının çocuk
haklarına yönelik tutumlarının belirlenmesi amacıyla daha büyük örneklem
gruplarında başka çalışmaların yapılması önerilebilir.