Kuş Yuvası Çizim Testi ile Psikoloji Adaylarının Bağlanma Temsilleri: Karma Yöntem Yaklaşımı


Creative Commons License

Demir V., Akoğlu B., Tansel B.

Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, cilt.12, sa.1, ss.91-100, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışma, psikoloji adaylarının sosyal ve eğitimsel gelişim bağlamında bağlanma temsillerini araştırmayı amaçlamıştır. Karma yöntem tasarımı kullanılmış, nicel veriler için Üç Boyutlu Bağlanma Ölçeği ve nitel içgörüler için Kuş Yuvası Çizim Testi birleştirilmiştir. Katılımcılar 122 son sınıf psikoloji öğrencisiydi. Çizim puanları ile bağlanma alt ölçekleri arasında anlamlı bir korelasyon bulunmamıştır. Ancak, birçok çizimde ebeveyn ve yavru kuşlar, yumurtalar ve gerçekçi renklendirme gibi semboller yer almakta olup, genellikle yuvalar ağaçlara, kayalıklara veya ellere yerleştirilmiştir; bu da güvenlik ve bakım için duygusal ihtiyaçları işaret etmektedir. Yeşil renk, genellikle büyümeyi sembolize etmesine rağmen, nadiren görülmüştür. Bazen güneş veya hayvanlar gibi semboller umut veya duygusal belirsizliği işaret etmiştir. İçerik analizi iki tema ortaya çıkardı: aile sıcaklığını ve desteğini yansıtan “olumlu” bir tema ve kaygı ve güvensizliği gösteren “olumsuz” bir tema. Bu sonuçlar, gelecekteki ruh sağlığı profesyonellerinin bağlanmayı nasıl ifade ettiklerine dair sembolik bir içgörü sunarak, duygusal gelişimi ve ilişkisel anlayışlarını vurgulamaktadır.

Anahtar kelimeler: Psikolog, bağlanma, kuş yuvası çizim testi, çizim


This study aimed to explore the attachment representations of psychology candidates in the context of social and educational development. A mixed-method design was used, combining the Three-Dimensional Attachment Scale for quantitative data and the Bird’s Nest Drawing Test for qualitative insights. Participants were 122 senior-year psychology students. No significant correlation was found between drawing scores and attachment subscales. However, many drawings included symbols such as parent and baby birds, eggs, and realistic coloring, often with nests placed on trees, cliffs, or hands—suggesting emotional needs for safety and care. Green, while generally symbolizing growth, appeared infrequently. Occasionally, symbols like the sun or animals suggested hope or emotional ambiguity. Content analysis revealed two themes: a “positive” theme reflecting family warmth and support, and a “negative” theme indicating anxiety and insecurity. These results offer symbolic insight into how future mental health professionals express attachment, highlighting emotional development and their relational understanding.

Keywords: Psychologist, attachment, bird’s nest drawing test, drawing