Üniversite öğrencilerinde öfke, öfke kontrol, kabul ve empatik ilgi seviyelerinin travma sonrası büyüme üzerindeki katkısı / The contributions of anger, anger control, acceptance and empathic concern levels on posttraumatic growth in university students


Creative Commons License

Kesken S. C., Ünal Z. M., Şentürk R.

5.USBED CONFERENCE, İstanbul, Türkiye, 17 - 18 Ekim 2025, ss.38, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Doi Numarası: 10.5281/zenodo.175511078
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.38
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

5th USBED CONFERENCE 17-18 October 2025 İstanbul Gelişim University, Türkiye 38 / 590

Üniversite öğrencilerinde öfke, öfke kontrol, kabul ve empatik ilgi seviyelerinin travma sonrası büyüme üzerindeki katkısı Zeynep Merve ÜNAL Doç. Dr.; Yeditepe Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji, 34640, İstanbul, Türkiye E-mail: zeynep.unal@yeditepe.edu.tr ORCID: 0000-0003-4927-3117 Sezer Cihan KESKEN Prof. Dr.; İstanbul Gelişim Üniversitesi, Uygulamalı Bilimler Fakültesi, Havacılık Yönetimi, 34310, Avcılar, İstanbul E-mail: scgunaydin@gelisim.edu.tr ORCID: 0000-0003-3108-8247 Rabia ŞENTÜRK Ar. Gör.; İstanbul Gelişim Üniversitesi, Uygulamalı Bilimler Fakültesi, Havacılık Yönetimi, 34310, Avcılar, İstanbul E-mail: rsenturk@gelisim.edu.tr ORCID: 0000-0002-5154-0328

Özet Bu araştırma makalesinin amacı, sürekli öfke, öfke ifade biçimleri, kabul ve empatik endişenin travma sonrası büyüme üzerindeki etkisini kapsamlı bir araştırma modeli içinde incelemektir. Üniversite öğrencilerinin bir toplumun geleceğini ve refahını şekillendirmedeki potansiyel etkisi göz önüne alındığında; travma ve travma sonrası büyüme hakkında derin bilgiye sahip olmak toplum geleceği için çok önemlidir. Bu nedenle, veriler üniversite öğrenci algıları ile toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul'daki çeşitli üniversitelerde öğrenim gören 281 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Bulgular, öfke kontrolü ve empatik endişenin travma sonrası büyümeyi yordadığını doğrulamıştır. Travma sonrası büyümenin alt boyutlarından; yaşam felsefesindeki değişim öfke kontrolü ve empatik endişe ile açıklanırken, benlik algısındaki değişim sürekli öfke, öfke kontrolü ve empatik endişe ile açıklanmaktadır. Fark testi sonuçları, erkek öğrencilerin kız öğrencilerden daha yüksek öfke kontrolüne sahip olduğunu, kız öğrencilerin ise erkek öğrencilerden daha yüksek kabul ve empatik endişe yaşadığını göstermiştir. Öğrencilerin travmatik deneyimle yaşadıkları umutsuzluk düzeyi, yüksek düzeyde umutsuzluk yaşayan öğrencilerin düşük düzeyde umutsuzluk yaşayan öğrencilere göre anlamlı derecede daha yüksek travma sonrası büyümeye sahip olduğunu göstermiştir. Çıkarımsal açıdan bakıldığında, araştırma bulgularının sonuçları üniversitelerin psikolojik danışmanlık ve rehberlik bölümleri tarafından verilebilecek eğitim programlarına ve öğrencilere yönelik diğer stratejilerine entegre edilebilir. Teorik açıdan bakıldığında, bu çalışma kompakt bir model sunmakta ve travma sonrası gelişim literatürü için sürekli öfke ve öfke ifade biçimleri, kabul ve empatik kaygı gibi yeni değişkenler sunmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Sürekli öfke, öfke ifade tarzı, bilinçli farkındalık, empatik ilgi, travma sonrası büyüme.

The contributions of anger, anger control, acceptance and empathic concern levels on posttraumatic growth in university students Abstract The purpose of this research article is to investigate the impact of trait anger, anger expression styles, acceptance and empathic concern on post traumatic growth within a comprehensive research model.

Considering university students’ potential impact on shaping a society’s future and well being; having a deep knowledge about trauma, and post traumatic growth is crucial for the society future. Therefore, data were gathered by university student perceptions. The sample of this research is 281 university students who study in the various universities in İstanbul. Findings confirmed that anger control and empathic concern predict post traumatic growth. From the sub-dimensions of post-traumatic growth; changes in philosophy of life is explained by anger control, empathic concern whereas changes in self-perception is explained by trait anger, anger control and empathic concern. Difference test results showed that male students have higher anger control than female students whereas female students experience higher acceptance and empathic concern than male students. Students’ experienced hopelessness level with the traumatic experience showed that students who experience high level of hopelessness have significantly higher post-traumatic growth than students who experience low level of hopelessness. From the implication perspective, the results of research findings can be integrated to the training programs which can be given by psyhological consultancy and guidance departments of universities and their other strategies regarding students. From the theoretical perspective, this study presents a compact model and offers novel variables that are trait anger and anger expression styles, acceptance and emphatetic concern for the post traumatic growth literature.

Keywords: Trait anger, anger expression styles, mindfulness, empathic concern, post traumatic growt