TÜRKİYE’DE ARAŞTIRMACI SPOR GAZETECİLİĞİ: SPOR MEDYASININ EKONOMİ POLİTİĞİ ÇERÇEVESİNDE ARAŞTIRMA HABERLERİN SPOR GAZETECİLİĞİNDEKİ YERİ


Creative Commons License

Sinav A.

Uluslararası İletişim Bilgi ve Toplum Sempozyumu - International Symposium on Communication Information and Society, Gaziantep, Türkiye, 9 - 10 Mayıs 2024, ss.32-33, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Gaziantep
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.32-33
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bir endüstri olarak spor, üretim tüketim süreci boyunca ayrı coğrafyalardan, kültürlerden ve sosyal sınıftan milyarlarca insanı, rolleri, etkinlikleri ve çıkar ilişkileri farklı da olsa bünyesinde barındırmayı başarmaktadır. Bu büyük ekonomik pazarın başlıca aktör grupları sporcular, kulüpler, federasyonlar, taraftarlar, reklam veren pozisyonundaki şirketler ve medya kurumlarıdır. Gösteri ve eğlence işlevinin arka planında spor, yatırımcılar için yüksek işlem hacmi ile cezbedici bir pazar halini alarak ticarileşmiştir; sermaye sahiplerinin kar elde edebilecekleri yeni bir yatırım aracına dönüşmüştür. Farklı çıkar ilişkilerinin şekillendirdiği bu pazar, medya denetiminden yoksundur. Güç odakları arasındaki çarpık ilişkileri kamu yararı adına ortaya çıkarması beklenen medya, organik bağ içerisinde olduğu bu pazarı denetleme işlevini yitirmiştir. Bu çalışma temel olarak araştırmacı gazetecilik ile spor gazeteciliği arasında kavramsal bir ilişki kurmak, Türkiye’de araştırmacı gazetecilik faaliyetlerinin spor gazeteciliği içerisindeki yerini saptamak, sporu konu alan araştırma haberlerin oranını belirlemek ve spor ile ilişkili araştırmacı gazetecilik pratiklerine yönelik engellerin neler olabileceğini tartışmak amacıyla yürütülmüştür. Bu amaç çerçevesinde çalışmayı üç bölümde değerlendirmek mümkündür. Birinci bölümde araştırmacı gazetecilik ve spor gazeteciliği üzerine kavramsal değerlendirmelerde bulunulmuş, spor gazeteciliğinin bir alt dalı olarak “araştırmacı spor gazeteciliğinin” temel özellikleri belirlenmiş, spor ile ilişkili araştırmacı gazetecilik faaliyetlerine neden ihtiyaç duyulduğu tartışılmıştır. İkinci bölüm spor haberciliği içerisinde araştırmacı gazetecilik faaliyetlerinin yerini saptamaya yönelik yapılmış olan içerik çözümlemesinden oluşmaktadır. Bu çerçevede 15 Ekim – 15 Kasım 2023 tarihleri arasında Türkiye’de çevrimiçi yayımlanan 5 spor gazetesinde yer alan araştırma haberlerinin sayısal oranı belirlenmiştir. Buna göre söz konusu tarihler arasında incelemeye konu olan spor gazetelerindeki araştırma haberlerin oranı yüzde 2’dir. Ayrıca bu haberler çoğunlukla gazetelerin özel haberleri değil, ajans ve dış kaynaklı haberlerdir. Bu bağlamda çalışmanın üçüncü bölümde ekonomi politik bakış açısıyla spor haberleri içerisinde araştırmacı gazetecilik faaliyetlerine yönelik eksikliğin sebepleri değerlendirilmiştir. Spor medyası çalışanlarının araştırmacı gazetecilik faaliyetleri konusunda hangi engeller ve riskler ile karşılaşabilecekleri teorik bir tartışma çerçevesinde ortaya konmuştur. Söz konusu bu engel ve riskler sporun ekonomi politiği, istihdam/liyakat/nitelik sorunu, kulüp yazarlığı, taraftar baskısı, kulüp yöneticileri ile gazeteciler arasındaki tarafsızlığı engelleyen yakın/çarpık ilişkiler, medya kurumlarının ekonomik (tiraj/reyting/tıklanma) kaygıları, kulüp yasakları, gazetecilerin haber kaynaklarını kaybetme korkusu ve gazeteciler için işsizlik tehditi başlıkları altında tartışılmıştır.

As an industry, sport manages to include billions of people from different geographies, cultures and social classes, albeit with different roles, activities and interests, throughout the production and consumption process. The main actors in this huge economic market are athletes, clubs, federations, fans, advertisers and media institutions. Against the background of its spectacle and entertainment function, sport has been commercialized by becoming an attractive market with a high trading volume for investors; it has turned into a new investment instrument through which capital owners can make a profit. This market, shaped by different interest relations, lacks media control. The media, which is supposed to expose the distorted relations between power centers in the name of the public interest, has lost its function of monitoring this market with which it has organic ties. This study was conducted to establish a conceptual relationship between investigative journalism and sports journalism, to determine the place of investigative journalism activities in sports journalism in Turkey, to determine the proportion of investigative news covering sports, and to discuss the obstacles to sports-related investigative journalism practices. Within the framework of this purpose, it is possible to evaluate the study in three sections. In the first section, conceptual evaluations on investigative journalism and sports journalism were made, the basic characteristics of "investigative sports journalism" as a sub-branch of sports journalism were determined, and the reasons for the need for investigative journalism activities related to sports were discussed. The second part consists of a content analysis to determine the place of investigative journalism activities in sports journalism. In this framework, the numerical ratio of the research news in 5 sports newspapers published online in Turkey between October 15 and November 15, 2023 was determined. Accordingly, the rate of investigative news in the analyzed sports newspapers between the dates in question is 2 percent. Moreover, these news are mostly not the exclusive news of newspapers, but agency and foreign sourced news. In this context, the third part of the study evaluates the reasons for the lack of investigative journalism activities in sports news from a political economy perspective. The obstacles and risks that sports media employees may face in their investigative journalism activities are presented within the framework of a theoretical discussion. These obstacles and risks are discussed under the headings of political economy of sports, employment/qualification/qualification problems, club authorship, fan pressure, close/distorted relations between club executives and journalists that prevent impartiality, economic (circulation/reputation/crowding) concerns of media institutions, club bans, fear of losing news sources and the threat of unemployment for journalists.