Formation of a Fatigue Test Track for a Light Commercial Vehicle According to Customer Correlation


Creative Commons License

ŞENER A. Ş.

Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Part C: Tasarım ve Teknoloji, vol.6, no.2, pp.345-357, 2018 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

Fatigue life, one of the most critical and difficult parameters of the product design process, is verified by accelerated test by the manufacturers. For this reason, the manufacturers need specific test tracks and / or routes that are mathematically tested for fatigue effect. In this study, firstly the automotive usage of Turkish customers was determined by means of questionnaires in order to create an accelerated test track. Road tests were executed with a vehicle equipped with sensors on determined road map including 50 routes in Turkey. Data elaboration and detailing were executed on the raw data. For the stressed components such as leaf spring, driving shaft, steering wheel tie rod, Rain-flow cycle counting method was used. Despite that 2 axes Level-Crossing method was preferred for the non stressed components such as gear change ratio, breaking quantity etc. Data of mission profile belong to each sensor were handled by multiplying elaborated signals with Turkish customer automotive usage. The fatigue life effects were calculated using the weighted average method and an accelerated test track was created near the manufacturer corresponding to the fatigue effect of the Turkish mission profile. The usage results of passenger cars produced in an European country and costumer usage results of the light commercial vechile produced in Turkey were compared.
Ürün tasarım sürecinde en kritik olan ve zor tespit edilen parametrelerden olan bir parçanınyorulma ömrü, üretici firmalar tarafından hızlandırıcı testlerle doğrulanmaktadır. Bunun içinüreticiler yorulma etkisi matematiksel olarak tespit edilmiş özel test parkuruna ve/veyagüzergahlarına ihtiyaç duyarlar. Bu çalışmada, hızlandırılmış bir test parkurunu oluşturmak içinilk olarak Türk müşterilerinin otomobil kullanımları anket yöntemi ile tespit edilmiştir. Yoltestleri, Türkiye'de 50 şehri içerecek şekilde belirlenmiş bir yol haritasında, sensörlerledonatılmış bir araç ile gerçekleştirilmiştir. Ham veriler üzerinde veri işleme ve detaylandırmayapılmıştır. Yaprak yay, tahrik mili, direksiyon rod kolu gibi gerilme meydana gelenparçalardan elde edilen sinyallerin değerlendirilmesinde 3 eksenli Rainflow metodukullanılmıştır. Buna karşın vites değiştirme oranı, fren adedi miktarı vb. gibi üzerinde gerilmeoluşmayan parçalar için 2 eksenli Level-Crossing metodu tercih edilmiştir. Türk müşteri profilisinyaller işlendikten sonra anketlerden elde edilen Türk müşteri otomotiv kullanım yüzdeleriyleçarpılarak her sensör için hesaplanmış ve bu şekilde genel olarak Türk müşteri profilioluşturulmuştur. Yorulma ömrü etkileri ağırlıklı ortalama yöntemi kullanılarak hesaplanıp, Türkmüşteri profilinin yorulma etkisine karşılık gelecek şekilde üretici firma yakınlarındahızlandırılmış bir test parkuru oluşturulmuştur. Bir Avrupa ülkesinde üretilen binekotomobillerin araç kullanım sonuçları ve Türkiye'de üretilen hafif ticari oto müşteri kullanımsonuçları karşılaştırılmıştır.