2. Uluslararası Sanat ve Sosyal Bilimler Kongresi , Antalya, Türkiye, 24 - 26 Ekim 2024, ss.1-2, (Tam Metin Bildiri)
Bilgi ve iletişim teknolojileri kullanılarak yapılan ve elektronik ortamda gerçekleşen her türlü ticari
faaliyeti ifade eden e-ticaret, her geçen gün daha da yaygınlaşarak günümüz dijital dünyasının belki de
en önemli kollarından biri haline gelmiş bir kavramdır. Teknolojik gelişmelerle birlikte e-ticaretin
yoğun olarak kullanılması, tüketim eğilimlerini arttırmış ve beraberinde de yoğun sanayileşme ile hızlı
nüfus artışı, çarpık kentleşme ve yoğun çevre kirliliği gibi çok sayıda sorunu meydana getirmiştir.
Dolayısıyla bu gibi sorunların üstesinden gelebilmek ve tekrarlanmasını önleyebilmek adına
geliştirilen sürdürülebilirlik kavramı ile ekonomik faaliyetlerde kıt kaynakların en iyi şekilde
kullanılabilmesi ve gelecek nesillere aktarılabilmesinin sağlanması amaçlanmaktadır. Bu noktadan
hareketle de sürdürülebilirliği temel alarak, işletmelerin gerçekleştirdiği tüm ekonomik faaliyetlerde
doğal çevrenin korunmasını ve tüketicilerin çevre bilincini arttırarak daha duyarlı hale getirmeyi ilke
edinen yeşil pazarlama anlayışı günümüzde ön plana çıkmıştır.
Yapılan bu çalışmada e-ticarette çevresel boyutta sürdürülebilirlik anlayışı ile yeşil pazarlama
kavramının önemi ve kullanım alanları ayrıntılı olarak incelenerek, işletmelerin e-ticaret
faaliyetlerinde uyguladıkları yeşil pazarlama faaliyetleri ve bu faaliyetlerin tüketicilere nasıl
yansıtıldığı ve bu noktada yapılan pazarlama iletişimi faaliyetleri anlaşılmaya çalışılmıştır. Geniş bir
literatür araştırması yapılarak, teorik çerçevede bir inceleme gerçekleştirilmiştir. Aynı zamanda bu
çalışma e-ticarette uygulanan yeşil pazarlama faaliyetlerinin tüketicinin satın alma davranışına olan
etkilerini ölçümleyebilme adına gelecekte yapılacak olan uygulamalı saha çalışmasına da uygun bir
zemin oluşturması amaçlanmıştır.
Anahtar Kelimeler: e-ticaret, çevresel sürdürülebilirlik, yeşil pazarlama