DENİZCİLİK SEKTÖRÜNDE ÖZELLEŞTİRME: ÇEŞME LİMANI UYGULAMASI


Creative Commons License

Akpınar K.

TURAN-SAM Uluslararası Bilimsel Hakemli Dergisi, cilt.16, sa.62, ss.415-420, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Özelleştirme denildiğinde toplumda oluşan algı genel olarak, devletin sahibi olduğu mal ve hizmetlerin

satılması şeklindedir. Özelleştirme ile bağlantılı bir diğer algı ise kamu iktisadi teşebbüslerinin (KİT) verimli

olmadığı yönündeki görüşün varlığıdır. Her iki düşünce de şüphesiz kendiliğinden ortaya çıkmamıştır. 1980’li

yıllardan itibaren Türkiye’de ivme kazanan özelleştirme faaliyetlerinde limanlar önemli bir yer tutmuştur.

Liman özelleştirmelerinin önemli aktörlerinden biri Türkiye Denizcilik İşletmeleri (TDİ)’dir. TDİ’ye bağlı

olan Çeşme Limanı da özelleştirme kapsamına alınmış limanlardan biridir.

Bu çalışmada Türkiye’de işletme hakkı devir yöntemi ile özelleştirilen Çeşme Limanı incelenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Deniz Liman İşletmeciliği, Kamu İktisadi Teşebbüsü, Denizcilik Ekonomisi,

Özelleştirme.

JEL Kodları: A10, M10, N00, H41, H82, L33, L32, L91, L92.


When it comes to privatization, the general perception in society is that the goods and services owned

by the state are sold. Another perception related to privatization is the view that state economic enterprises

(SOEs) are not efficient. Neither idea undoubtedly emerged spontaneously. Ports have had an important place

in the privatization activities that have gained momentum in Turkey since the 1980s. One of the important

actors of port privatizations is Turkish Maritime Enterprises (TDİ). Çeşme Port, which is affiliated with TDİ,

is one of the ports included in the scope of privatization.

In this study, Çeşme Port, which was privatized by the operating rights transfer method in Turkey, was

examined.

Keywords: Sea Port Management, Public Economic Enterprise, Maritime Economy, Privatization.

JEL Codes: A10, M10, N00, H41, H82, L33, L32, L91, L92.

594