10. ULUSLARARASI ANKARA BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ, Ankara, Türkiye, 25 - 27 Haziran 2024, cilt.10, ss.1921-1922
21.yy da teknolojik gelişmelerle birlikte iş hayatı oldukça büyük bir değişim ve dönüşümün içerisine girmiştir. Teknolojik gelişmelerdeki hızlı ilerleyiş beraberinde işletmelerin tüm süreçlerinde değişim ve dönüşümlere yol açmıştır. Önemli bir işletme fonksiyonu olarak insan kaynakları yönetimi de çağımızın dijital dönüşüm süreçlerinden önemli ölçülerde etkilenmektedir. İnsan kaynakları yönetimi fonksiyonunun boyutları olan insan kaynakları planlaması, iş gören temin seçim, eğitim yönetimi, ücret yönetimi, performans yönetimi, kariyer yönetimi, iş değerleme, işçi-işveren ilişkileri gibi her bir unsur dijital dönüşümden etkilenmekte ve insan kaynakları giderek dijital hale evrilmektedir. Yapay zeka ve dijital dönüşümün insan kaynakları açısından yarattığı dönüşümün ötesinde yapay zekanın insan kaynağının yerini alarak işsizliği artacağına dair endişeler açısından da insan kaynakları yönetimine önemli görevler düşmektedir. Zira bu durum mevcut personelin etkinlik ve verimliliğini etkileyebilecek önemli bir konudur. Bununla birlikte yapay zeka ve dijital dönüşümün beraberinde getireceği yeni kariyer fırsatları da bulunmaktadır ve çalışanların yeni süreçlere adaptasyonu çok önemlidir bunu sağlayacak olan da insan kaynakları yönetimi uygulamalarıdır. İnsan kaynaklarının dijital dönüşümüyle ilgili olan bir diğer önemli unsur ise gelişmişlik düzeyleri ve teknolojik altyapıların insan kaynaklarının dijital dönüşümünü nasıl etkilediğidir. Bu araştırmada insan kaynaklarının dijital dönüşümü ve yapay zekanın bu dönüşüme etkileri üzerine literatür incelemesi yapılmıştır. Yapılan literatür incelemesi sonucunda dijitalleşme ve yapay zeka kullanımının insan kaynakları fonksiyonlarını nasıl etkilediği, gelişmişlik düzeylerinin ve teknolojik altyapının bu dönüşümü nasıl etkilediği gibi hususlar ortaya konmuştur. Bu amaçla Türkiye ve Dünyada’ki yapay zeka ve dijital gelişmeleri uygulayan insan kaynakları yönetimi uygulamaları incelenmiş ve dijital dönüşümün mevcut düzeyi ortaya konmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak yapay zekanın tüm İK fonksiyonlarında etkinlik ve zaman tasarrufu sağlama gibi işlevler üstlenebileceği bununla birlikte yapay zekanın doğru bir şekilde kullanımı, çalışanların iş güvencelerine yönelik çekinceleri, etik konularda yaşanan sorunları da berberinde getirebileceği sonucuna ulaşılmıştır.