TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE ÇEVRE-KÜLTÜR ETKİLEŞİMİNDEN YARARLANILMASI: KISA HİKÂYELER İLE UYGULAMALI BİR ÖĞRETİM


Creative Commons License

Özdemir F.

Avrasya 7th International Conference on Social Sciences March10-12, 2023 - Budapest, Budapest, Macaristan, 18 - 19 Mart 2023, ss.92-93, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Budapest
  • Basıldığı Ülke: Macaristan
  • Sayfa Sayıları: ss.92-93
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bir dili öğrenmek o dilin kültürünü öğrenmek ile başlar. Kültürün ise en temel unsurlarından biri dil ve o dilin kullanıldığı çevredir. Bu açıdan Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan materyallerin hedef dilin çevresel ve kültürel özelliklerini yansıtması dil öğretimi açısından oldukça önemlidir. Bu önem bağlamında çalışmanın amacı Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin anlama becerisini geliştirmesinde kısa hikâyelerdeki mekân unsurunun uygulamalı etkisini incelemektir. İncelemede edebi metinler içerisindeki farklı mekân unsurlarının okuma becerisi ve kültür aktarım seviyesini etkileme oranını arttırmak amaçlanmıştır. Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde edebi türlerden kısa öykünün tercih edilmesinin sebebi, edebi etkinliklerde yapısalcı bir anlayış çerçevesinde öğrencilerin aktif kılınarak hedef dilin öğretiminde tamamlayıcı, bütünleştirici ve yaratıcı konumda olmasıdır. Etkinliklerde aynı zamanda Türk edebiyatındaki değerli öyküler B2 seviyesinde uzman görüşü alınarak sadeleştirilmiş ve etkinlikler sadeleştirilmiş metinler üzerinden işlenmiştir. Çalışmada işlenen metinlerin okuma becerisini arttırması için öncesinde görselleştirilmiş sözlük çalışmasıyla anlam desteklenmiştir. Aynı zamanda AOBM(2020) deki kısa öykü üzerinden Türkçenin yabancı dil olarak öğretim kazanımları incelenmiş ve çalışmaya bu bağlamda yön vermiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden gerçek deneme modelinin son test kontrol gruplu deney deseninden faydalanılmıştır. Çalışma grubu İstanbul Gelişim Üniversitesi B2 seviyesindeki Türkçe Hazırlık öğrencilerinden oluşmaktadır. Çalışma süreci 7 haftadır. Veri toplama aracı olarak ‘’Anlama Becerisini Ölçen Bir Başarı Testi’’ ve çalışmanın uygulama basamağında kullanılmış olan ‘’Mekân Temelli Okuma Etkinlikleri’’ ve ‘’Etkinlik Sonu Anketi’’ kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analiz edilmesinde SPSS 22 programından yararlanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre kısa öykülerden tasarlanan mekân odaklı ders içi etkinlikler ile yapılan Türkçe öğretiminde okuma becerisi üzerinde anlamlı bir fark yarattığı görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Kısa Öykü, Çevre-Kültür Etkileşimi, Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi, Okuma Becerisi