The Attitudes of Parents toward Children's Rights and the Link between Moral Maturity of Primary Level Students


YEŞİLKAYALI E., YILDIZ DEMİRTAŞ V.

Toplum ve Sosyal Hizmet, vol.27, no.1, pp.41-63, 2016 (Peer-Reviewed Journal) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 27 Issue: 1
  • Publication Date: 2016
  • Journal Name: Toplum ve Sosyal Hizmet
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.41-63
  • Istanbul Gelisim University Affiliated: Yes

Abstract

This study aims at finding out the attitudes of parents toward children's rights and examining the link between moral maturity of primary level students. The participants of the study consist of 7 state primary schools representing lower, middle and upper socio-economic levels in Karşiyaka District of İzmir province and seventh-grade students representing a private primary school and their parents. As data collection tools, 'Parent Attitude Scale on Children Rights' developed by Yurtsever and Oktay (2009) and 'Moral Maturity Scale' developed by Dilmac (1999) are used. To analyze the data, Kruskal Wallis and Mann-Whitney U test, Spearman's Rho Analysis are utilized. According to the results of the study, moral maturity of seventh-grade students based on gender differs in terms of love; once based on the socio-economic levels of schools, it differs in terms of inner peace, violence avoidance and righteous behaviors. There are vertical, weak relationships between moral maturity and the attitudes of parents toward children's rights, even if they differ in various sub dimensions. The relationship between the moral maturity of children and the attitudes of parents toward children's rights differs, based on the socioeconomic level of the school where students are educated
Bu araştırmada, ebeveynlerin çocuk hakları konusundaki tutumları ile ilköğretim öğrencilerinin ahlaki olgunlukları arasın-dakiilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.Araştırmanın çalışma grubunu, İzmir İli, Karşıyaka İlçesi'nde alt,ortaveüstsosyo-ekonomik düzeyleri temsil eden7 devlet il-köğretim okulu ileözelilköğretim okulunu temsil edenbirokulun 7. sınıföğrencileri vebuöğrencilerin ebeveynleri oluşturmuş-tur.Araştırmada veritoplama aracıolarak, Yurtsever (2009) tarafından geliştirilen, 'Çocuk Haklarına İlişkin Ebeveyn Tutum Ölçeği' ileDilmaç (1999) tarafından geliş-tirilen 'Ahlaki Olgunluk Ölçeği' kullanıl-mıştır. Araştırma verilerini çözümlemede, Kruskal Wallis ve Mann-Whitney U testiile Spearman's RhoAnalizi kullanılmıştır. Araş-tırma sonuçlarına göre; ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin ahlakiolgunlakları cinsiyet-leregörekarşılaştırıldığında sevgi boyu-tunda; okulların sosyo-ekonomik düzeyine görekarşılaştırıldığında, içhuzur, şidd-ettenkaçınma davranışı vedoğru davranış boyutlarında farklılaşmaktadır. İlköğretimöğrencilerinin ahlaki olgunlukları ileebe-veynlerinçocuk hakları tutumları arasında çeşitli altboyutlarda, doğrusal yönlü, zayıf ilişkiler bulunmaktadır. Bu ilişkiler, öğrenci-lerinöğrenim gördüğü okulun sosyo-ekono-mik düzeyine göre farklılık göstermektedir