INTERNET BANKING SERVICE PROVIDERS DATA ENVELOPMENT ANALYSIS OF DOMESTIC AND FOREIGN BANK DEPOSITS IN TURKISH BANKING ON THE INTERNET AND SOCIAL MEDIA PLATFORMS (DEA) WITH ACTIVITY MEASUREMENT


Creative Commons License

DENİZ R. B., DERİCİ S., KILIÇ TOPRAK E.

Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol.40, no.1, pp.15-42, 2018 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

In this study, internet banking service of domestic and foreign deposit banks operating in Turkey and Internet banking services of social media platforms were analyzed and efficiency measurement was performed by Data Envelopment Analysis (VZA). Due to intense competition in the financial sector, the concept of efficiency is of great importance in practice. With foreign capital 5 Deposit Bank and 7 Private Banks have all implemented Internet Banking online banking. However, when it is examined whether the internet banking service is offered via social media accounts, only 2 (40%) of 5 deposit banks with foreign capital and 5 (75%) of 7 privately-owned banks are applying Internet Banking in the scope of our research. On the other hand, it has been determined that the efficiency of banks offering online banking service among foreign and domestic banks, besides web site and social media account, are higher than those of banks that do not have social media banking activities. Thus, the use of social media platforms has emerged as an important tool in increasing the effectiveness of deposit banks.
Bu çalışmada Türkiye’de faaliyette bulunan yerli ve yabancı mevduat bankalarının internet bankacılığıve sosyal medya platformlarında internet bankacılığı hizmeti analiz edilerek, Veri Zarflama Analizi(VZA) ile etkinlik ölçümü yapılmıştır. Ele alınan mevduat bankalarının VZA ile etkinlikleri ölçülmesiiçin şube sayısı, personel sayısı ve sermaye miktarı olmak üzere üç girdi değişkeni; mevduat miktarıve net kar olmak üzere de iki çıktı değişkeni literatürdeki çalışmalar incelenerek belirlenmiştir. Finanssektöründeki yoğun rekabet nedeniyle, uygulamalarda etkinlik kavramı büyük önem taşımaktadır.Araştırmamız kapsamında yer alan Yabancı Sermayeli 5 mevduat bankasının ve Özel Sermayeli 7mevduat bankasının tümü İnternet Bankacılığı online bankacılık uygulamaktadır. Ancak, internetbankacılığı hizmetinin sosyal medya hesapları üzerinden sunulup sunulmadığı incelendiğinde,yabancı sermayeli 5 bankadan 2’sinin (%40), yerli sermayeli 7 mevduat bankasından ise 5’inin (%71)bu hizmeti sunduğu görülmektedir. Diğer yandan, yabancı sermayeli ve yerli sermayeli mevduatbankaları arasında, web sitesi yanında sosyal medya hesabı üzerinden de online bankacılık hizmetisunan bankaların etkinliklerinin, sosyal medya bankacılık faaliyetlerinde bulunmayan bankalara göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Dolayısıyla, sosyal medya platformlarının kullanımının mevduatbankalarının etkinliğini artırmada önemli bir araç olduğu önemli bir olgu olarak ortaya çıkmaktadır.