31. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, İstanbul, Türkiye, 21 - 23 Eylül 2023, ss.184-192
Bilgi teknolojilerindeki gelişim ve dijitalleşme ile birlikte, çalışanların bağlantı kurma, işbirliği yapma ve iletişim
kurma biçimleri değişmiştir. Dijital araçlar, çalışanların üretkenliklerini artırıp zaman kazanımı sağlarken, sürekli
erişilebilir ve online olmak baskısı yaratmıştır. Akıllı telefon ve bilgisayarların iş hayatında yoğun kullanımı nedeniyle;
erişimin kolaylaşması yöneticilerin çalışma saatleri dışında da çalışana ulaşmak istemesine neden olmuştur. Birçok
şirket için yüksek hızlı toplumun ortaya çıkması ve Covid-19 pandemisi gibi dış çevrede meydana gelen değişimler ile
“göreve sürekli hazır olmak” norm haline gelmiştir. Çalışanların sürekli göreve hazır olması beklentisi, iş-özel yaşam
arasındaki sınırları bulanıklaştırmıştır. Toplumlar henüz Endüstri 4.0’ın ilk dönüşümlerine uyumlanmaya çalışırken,
Endüstri 5.0’a hazırlık yapanlar iş görenlerin endişelerinin giderilmesi için çalışmalar yürütülmektedir. Ulaşılamama
Hakkı ve bulanıklaşan çalışma saatleri gibi yeni kavramlar üzerinde hem uygulamacılar, hem de akademisyenler
çalışmaya başlamışlardır. Çalışmada bulanıklaşan çalışma saatleri, ulaşılamama hakkı kapsamında ele alınarak,
Türkiye’de ve dünyada ele alınış biçimlerinden hareketle genel bir değerlendirme yapılmış, konunun önemine ve
kavramsallaştırılmasına dikkat çekilmek istenmiştir. Ulaşılamama hakkı üzerine yapılan çalışmalar literatür taraması
yöntemi ile incelenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Ulaşılamama hakkı, dijitalleşme, endüstri 4.0, endüstri 5.0, çalışma saatleri.