AKDENİZ 10. ULUSLARARASI SOSYAL BİLİMLER KONGRESİ 2-5 kasım 2023, Girne, Kıbrıs (Kktc), 2 - 05 Kasım 2023, ss.614-628
Şiddetli
rekabet ortamında tüketicileri etkileyici, ikna edici ve akılda kalıcı reklam
ortaya çıkarmak oldukça önemlidir. Bu
çalışma, kırsal bölgede yaşayan halkın
ürün tercihlerinde reklamların etkisini araştırmak amacıyla planlanmıştır.
Çanakkale’nin köylerinde yaşayan 68 kadın ve 43 erkek toplam 111 kişiye yüz
yüze anket yapılmıştır. Toplanan veriler
SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Katılımcıların, 105 tanesi cep
telefonu kullanmakta, 93 tanesinin cep telefonunda interneti ve 91 tanesinin aktif
sosyal medya hesabı bulunmaktadır. 77 kişi televizyon reklamlarını
izlemektedir. 78 kişi internet ortamında alışveriş yapmaktadır. Reklamların
ürün tercihine etkisinde en yüksek ortalama "Satış noktasında özel olarak yapılan ürün promosyonları tercihlerime
etki eder" (3,86± ,610) olmuştur. Bunu, "Reklam
sayesinde farklı markalar hakkında bilgi sahibi olurum " (3,82±1,119)
ve "Tv radyo gibi işitsel/ görsel
basın reklamları ürün / hizmet tercihlerimde önemlidir" (3,82±,663)
takip etmiştir. En düşük ortalama "Kullandığım marka ile ilgili kötü bir
reklamla karşılaşırsam ürün /hizmeti değiştiririm" (3,05±,862)," İhtiyacım olan ürün / hizmetle ilgili yeni
bir reklam görürsem reklamdaki ürünü / hizmeti denemek isterim"
(3,15±,876) ve "Medya da reklamı
yapılan ürünlerin daha kaliteli olduğunu düşünüyorum" (3,23±,1,024)
olmuştur. Bu bağlamda tüketiciler için reklamlar ve bunların tüketicide
bıraktığı iz çok önemlidir. Reklamların içeriği, tüketici kültürüne ve
alışkanlıklarına uygun olursa tüketiciler bu ürünleri tercih edebilmektedir.
In
a fiercely competitive environment, creating impressive, persuasive, and
memorable advertisements for consumers is very important. This study was
planned to investigate the effect of advertisements on the product preferences
of people living in rural areas. A face-to-face survey was conducted with a
total of 111 people, 68 women, and 43 men, living in the villages of Çanakkale.
The collected data were analyzed with the SPSS package program. 105 of the
participants use mobile phones, 93 of them have internet access on their mobile
phones and 91 of them have active social media accounts. 77 people watch
television commercials. 78 people shop online. The highest mean for the effect
of advertisements on product preference was "Special product promotions at the point of sale affect my preferences"
(3,86±,610). This was followed by "I
learn about different brands thanks to advertising" (3,82±1,119) and
"Audio / visual media advertisements
such as TV and radio are important in my product/service preferences"
(3,82±,663). The lowest mean is "If
I encounter a bad advertisement about the brand I use, I will change the
product / service" (3,05±,862), "If I see a new advertisement for the product/service I need, I would
like to try the product/service in the advertisement" (3,15± ,876) and
"I think the products advertised in
the media are of higher quality" (3,23± 1,024). In this context,
advertisements and the traces they leave on the consumer are very important for
consumers. If the content of the advertisements suits the consumer culture and
habits, consumers can choose these products.