Çekmece Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.11, sa.22, ss.29-38, 2023 (Hakemli Dergi)
Abstract
Although there have
been a few scholars that have characterized Ralph Ellison and Zora Neale
Hurston as writers who have contributed to the development of early forms of
Afrofuturism, these studies do not approach such early Afrofuturistic works in
the context of decolonization and psychoanalytic theory mainly due to the heavy
interest given on technology and future. This article will focus on how
Hurston’s Their Eyes Were Watching God
and Ellison’s Invisible Man can be
categorized particularly as proto-Afrofuturist works because of the writers’
use of decolonized alternative spaces and technological discourse to generate
alternative futures. The protagonists, their state of beings and
transformations—both physical and mental—are analyzed accordingly to draw
parallelism within the proto-Afrofuturistic scope. The analysis also helps to
categorize the works of Hurston and Ellison as novels that have contributed to
the development of the Afrofuturism as a movement. More specifically, this
article will focus on a discussion on the key aspects that constitute
Afrofuturism including the use of settings in the novels as alternative spaces,
as well as the depiction of the characters’ identity and language in
psychoanalytic theory in terms of fragmentation and decolonization of the
characters within a reading of Afrofuturism.
Key Words: Afrofuturism,
proto-Afrofuturism, decolonization, alternative spaces, post-colonial,
psychoanalytic theory, African American literature.
ÖZ
Ralph Ellison ve Zora Neale Hurston’ı Afrofütürizmin
erken biçimlerinin gelişimine katkıda bulunan yazarlar olarak nitelendiren belirli
sayıda bilim insanı olmasına rağmen, bu çalışmaların çoğu teknoloji ve gelecek
üzerine odaklanmıştır. Yapılan bu çalışmalarda bu tür erken Afrofütüristik
eserlere genel olarak dekolonizasyon ve psikoanaliz teori bağlamında
yaklaşılmamıştır. Bu çalışmada Their
Eyes Were Watching God ve Invisible
Man adlı eserlerin, yazarlarının alternatif gelecek üretmek adına
kullandıkları alternatif alanlar ve teknolojik söylemlerden dolayı nasıl erken
Afrofütüristik eserler olarak değerlendirilebileceği tartışılmaktadır. Afrofütürizmi, spekülatif kurgu ve
bilim kurgudan ayıran en belirgin özellikler arasında köklerinin kolonyalizme
dayalı olması bulunmaktadır. Bunun yanında özellikle Afrikan-Amerikan kadın
karakterleri ve teknolojik gelişmeleri Afrikan motifleri içerisinde ele
almaktadır. Bu çalışma, Zora N. Hurston’ın ve Ralph Ellison’ın bahsi geçen
eserlerinin Afrofütürizm akımının gelişmesine katkı sağlayan eserler olarak
categorize edilmesine yardımcı olmaktadır. Erken Afrofütüristik eserler
arasında paralellik sağlamak adına romanlardaki ana kahramanlar, içinde
bulundukları durumlar ve değişimleri—hem fiziksel hem mental olarak—ele
alınmıştır. Detaylı açıklamak
gerekirse, bu çalışmada Afrofütürizm’in kilit noktaları olan zaman ve yerlerin,
post-kolonyal teori çerçevesinde, alternatif alanlar olarak kullanılmasına, fragmentasyon
sürecindeki karakterlerin psikoanalitik teori çerçevesinde kimliklerine yapılan
vurguya ve dil kullanımının tasvirine odaklanılmaktadır.
Anahtar
Kelimeler: Afrofütürizm, proto-Afrofütürizm,
dekolonizasyon, alternatif alanlar, post-kolonyal, psikoanalitik teori, African
American literatür.