ESTIMATION OF DARDANELLES STRAIT SHIP CROSSINGS BY WEKA


Creative Commons License

Özekinci Ş., Erbıyık H.

KARADENIZ 17th INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES November 8 - 10, 2024 RİZE ISBN : 978-625-6283-93-0, Rize, Turkey, 8 - 10 November 2024, vol.1, pp.95-96, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • Volume: 1
  • City: Rize
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.95-96
  • Istanbul Gelisim University Affiliated: Yes

Abstract

ESTIMATION OF DARDANELLES STRAIT SHIP CROSSINGS BY WEKA ABSTRACT Today, data mining has become a technology that is increasing in importance and prevalence. Predictive data mining techniques offer a systematic approach to predicting the behavior of datasets by building models. The aim of this study is to make predictions for the next 3 years using the number of ships passing through the Çanakkale Strait. The ship passage data from 2006 to 2023 was obtained from the Turkish Ministry of Transport and Infrastructure. In the dataset, 18 different ship types were identified, which were reduced to 4 as a result of a Pareto analysis conducted with 2023 data. With this data, the statistics of ship passages for the next 3 years were predicted using two different algorithms in the WEKA software. To compare the performance of the obtained values, MAE, RMSE, and MAPE error rates were used. After the analysis, the bulk carrier Multilayer Perceptron (MLP) had an MAE value of 271.90, while linear regression showed 581.26. For container ships, MLP performed better with a value of 34.12, while for general cargo ships, linear regression yielded a better result of 273.09. These findings suggest that MLP is more effective in most cases, but linear regression may be more suitable for general cargo ships. The prediction of ship statistics passing through the straits provides valuable information in areas such as optimizing port capacity in the logistics sector, assessing environmental impacts, monitoring emissions, and security management. Predicting ship passage statistics offers commercially and strategically significant advantages. Studies on this topic are quite limited. It is anticipated that this study will serve as a model for the literature, researchers, and practitioners. Keywords: Dardanelles Strait, Demand Forecast, Comparison of Forecast Performances 

ÇANAKKALE BOĞAZI GEMİ GEÇİŞLERİNİN WEKA İLE TAHMİNİ Araştırma Görevlisi, Şeyma ÖZEKİNCİ İstanbul Gelişim Üniversitesi,  sozekinci@gelisim.edu.tr - ORCID 0009-0006-6189-5436 Dr. Öğr. Üyesi, Hikmet ERBIYIK Yalova Üniversitesi,  hikmet.erbiyik@yalova.edu.tr - ORCID 0000-0002-1997-4628 ÖZET Günümüzde veri madenciliği, önemi ve yaygınlığı artan bir teknoloji haline gelmiştir. Tahmin edici veri madenciliği teknikleri, model oluşturarak veri kümelerinin davranışlarını öngörmeye yönelik sistematik bir yaklaşım sunar. Bu çalışmanın amacı, Çanakkale Boğazı’ndan geçen gemi sayıları kullanılarak önümüzdeki 3 yıl için tahmin yapılmasını sağlamaktır. 2006-2023 yılları arasında Çanakkale Boğazı gemi geçiş sayıları T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’ndan alınmıştır. Veri setinde 18 farklı gemi tipi tespit edilmiştir ve 2023 yılı verileriyle yapılan Pareto analizi sonucunda 4’e indirilmiştir. Bu verilerle, gelecekteki 3 yılın gemi geçiş istatistikleri WEKA yazılımında iki farklı algoritma kullanılarak tahmin edilmiştir. Elde edilen değerlerin performans karşılaştırması için MAE, RMSE ve MAPE hata oranları kullanılmıştır. Yapılan incelemeler sonrasında dökme yük gemisi MultilayerPerceptron'nin (MLP), MAE değeri 271,90, lineer regresyon 581,26'dır. Konteyner gemisinde MLP 34,12 ile üstün bir performans sergilerken, genel kargo gemisi için lineer regresyon 273,09 ile daha iyi bir sonuç sunmuştur. Bu bulgular, MLP'nin çoğu durumda daha etkili olduğunu, ancak genel kargo gemisi için lineer regresyonun daha uygun olabileceğini göstermektedir. Boğazlardan geçen gemi istatistiklerinin tahmini, lojistik sektöründe liman kapasitesinin optimize edilmesi, çevresel etkilerin değerlendirilmesi, emisyon takibi ve güvenlik yönetimi gibi alanlarda değerli bilgiler sağlar. Gemi geçiş istatistiklerinin tahmin edilmesi, ticari ve stratejik açıdan önemli avantajlar sunar. Bu konu ile ilgili yapılan çalışmalar oldukça kısıtlıdır. Bu çalışmanın, literatüre, araştırmacılara ve uygulayıcılara model olması öngörülmektedir. Anahtar Kelimeler: Çanakkale Boğazı, Talep Tahmini, Tahmin Performanslarının Karşılaştılması