AKDENİZ 10. ULUSLARARASI SOSYAL BİLİMLER KONGRESİ 2-5 kasım 2023, Girne, Cyprus (Kktc), 2 - 05 November 2023, pp.108-109, (Summary Text)
In a fiercely competitive environment, creating impressive, persuasive, and memorable advertisements for consumers is very important. This study was planned to investigate the effect of advertisements on the product preferences of people living in rural areas. A face-to-face survey was conducted with 111 people, 68 women, and 43 men, living in the villages of AKDENIZ 10th INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES – November 2-5, 2023 –Kyrenia ABSTARCT BOOK Academy Global Publishing House 109 Çanakkale. The collected data were analyzed with the SPSS package program. 105 of the participants use mobile phones, 93 have internet access on their mobile phones and 91 have active social media accounts. 77 people watch television commercials. 78 people shop online. The highest mean for the effect of advertisements on product preference was "Special product promotions at the point of sale affect my preferences" (3.86±.610). This was followed by "I learn about different brands thanks to advertising" (3.82±1.119) and "Audio/visual media advertisements such as TV and radio are important in my product/service preferences" (3.82±.663). The lowest mean is "If I encounter a bad advertisement about the brand I use, I will change the product/service" (3.05±,862), "If I see a new advertisement for the product/service I need, I would like to try the product/service in the advertisement" (3.15±, 876) and "I think the products advertised in the media are of higher quality" (3.23±.1.024). In this context, advertisements and the traces they leave on the consumer are crucial for consumers. If the content of the advertisements suits the consumer culture and habits, consumers can choose these product
iddetli rekabet ortamında tüketicileri etkileyici, ikna edici ve akılda kalıcı reklam ortaya çıkarmak oldukça önemlidir. Bu çalışma, kırsal bölgede yaşayan halkın ürün tercihlerinde reklamların etkisini araştırmak amacıyla planlanmıştır. Çanakkale’nin köylerinde yaşayan 68 kadın ve 43 erkek toplam 111 kişiye yüz yüze anket yapılmıştır. Toplanan veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Katılımcıların, 105 tanesi cep telefonu kullanmakta, 93 tanesinin cep telefonunda interneti ve 91 tanesinin aktif sosyal medya hesabı bulunmaktadır. 77 kişi televizyon reklamlarını izlemektedir. 78 kişi internet ortamında alışveriş yapmaktadır. Reklamların ürün tercihine etkisinde en yüksek ortalama "Satış noktasında özel olarak yapılan ürün promosyonları tercihlerime etki eder" (3,86± ,610) olmuştur. Bunu, "Reklam sayesinde farklı markalar hakkında bilgi sahibi olurum " (3,82±1,119) ve "Tv radyo gibi işitsel/ görsel basın reklamları ürün / hizmet tercihlerimde önemlidir" (3,82±,663) takip etmiştir. En düşük ortalama "Kullandığım marka ile ilgili kötü bir reklamla karşılaşırsam ürün /hizmeti değiştiririm" (3,05±,862)," İhtiyacım olan ürün / hizmetle ilgili yeni bir reklam görürsem reklamdaki ürünü / hizmeti denemek isterim" (3,15±,876) ve "Medya da reklamı yapılan ürünlerin daha kaliteli olduğunu düşünüyorum" (3,23±,1,024) olmuştur. Bu bağlamda tüketiciler için reklamlar ve bunların tüketicide bıraktığı iz çok önemlidir. Reklamların içeriği, tüketici kültürüne ve alışkanlıklarına uygun olursa tüketiciler bu ürünleri tercih edebilmektedir. Anahtar Kelimeler: Kırsal bölge, internet, reklam, ürün tercihi, rekabet