VI. INTERNATIONAL GASTRONOMY TOURISM STUDIES CONGRESS, Afyonkarahisar, Türkiye, 06 Ekim 2022, ss.323-337
Restoranlar, insanların temel gereksinimi olacak yeme içme ihtiyaçlarını ev dışında karşılamak amacıyla ortaya çıkmış işletmelerdir. Bu işletmeler her geçen gün nicelik olarak artmakla birlikte nitelik olarak da gelişmektedir. Tüketicilerin bu işletmelerden beklentileri her geçen gün değişmekle birlikte işletmeler arası rekabet de artmaktadır. Bu durum restoran işletmeleri arasında bir değerlendirme sürecini başlatmıştır. Dünya genelinde kabul görmüş önde gelen restoran değerlendirme rehberi Michelin Rehberi’dir. Bu çalışmanın amacı Michelin Rehberi’nin başta İstanbul’daki restoran işletmeleri olmak üzere, etkilerini literatürdeki araştırma sonuçlarından faydalanarak ortaya koymaktır. Bu amaçla farklı destinasyonlara ve farklı işletmelere yönelik daha önce yapılmış çalışmaların sonuçlarından yola çıkılarak uygulamanın İstanbul ve İstanbul’daki işletmelere olası etkileri araştırılmıştır. Araştırma sonuçları, Michelin Rehberi’nin İstanbul’da değerlendirmelere başlamasının; yiyecek içecek sektörünün gelişmesine, İstanbul’un bir gastronomi merkezi olmasına ve buna bağlı olarak nitelikli istihdam olanaklarının gelişmesine katkı sağlayacaktır. Bu sürecin aynı zamanda, inovasyon kültürünün geliştirmesine katkıda bulunurken lezzet ve kalite standartlarının yükselmesini beraberinde getireceği düşünülmektedir. Bununla birlikte geleneksellikten uzaklaşma, yerel mutfağın olumsuz etkilenmesi gibi bazı olası tehditlerin de ortaya çıkabileceği düşünülmektedir.
Restaurants are businesses that have emerged to meet people's basic needs for eating and drinking outside the home. While these enterprises are increasing in terms of quantity, they are also improving in terms of quality. While the expectations of consumers from these businesses are changing day by day, the competition between businesses is also increasing. This situation has started an evaluation process among restaurant businesses. The worldrenowned leading restaurant evaluation guide is the Michelin Guide. The aim of this study is to reveal the effects of the Michelin Guide, especially on restaurant businesses in Istanbul, by making use of the research results in the literature. For this purpose, the possible effects of the application on Istanbul and businesses in Istanbul were investigated based on the results of previous studies for different destinations and different businesses. The results of the research show that the Michelin Guide started to evaluate in Istanbul; It will contribute to the development of the food and beverage industry, making Istanbul a gastronomy center and, accordingly, the development of qualified employment opportunities. It is thought that this process will also contribute to the development of the innovation culture and increase the taste and quality standards. However, it is thought that some possible threats may arise, such as moving away from traditionalism and negatively affecting the local cuisine.