İŞLETMELERDE YAPAY ZEKANIN BENİMSENMESİ KONUSUNDA YAPILAN ENDEKS ÇALIŞMALARININ DEĞERLENDİRİLMESİ


Creative Commons License

Nalbantoğlu C. B.

3. Uluslararası Dijital İşletme, Yönetim ve Ekonomi Kongresi (ICDBME2023), Mersin, Türkiye, 8 - 09 Eylül 2023, ss.105-106, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Mersin
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.105-106
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dijital dönüşümün önemli kavramlarından biri olan yapay zeka artık günümüzde işletmeler açısından da kullanılabilir durumda olan bir dijital yapı olarak karşımıza çıkmaktadır. Yapay zekanın işletmenin fonksiyonlarına entegre edilmesi olarak ifade edilen yapay zekanın benimsenmesi kavramı bu noktada önemli bir yer tutmaktadır. Çalışma; çeşitli kurumların yapay zekanın benimsenmesi konusunda 2022 yılında hazırladıkları endekslerin değerlendirmelerini amaçlamaktadır. Çalışmada Stanford Üniversitesi, IBM ve PWC tarafından hazırlanan endekslerde yer alan veriler sektörel, fonksiyonel ve bölgesel şekilde incelenmiştir. Stanford Üniversitesi tarafından hazırlanan endekse göre 2022 yılında işletmelerin en az bir fonkisyonunda yapay zeka benimsenme oranı %50’dir. Ayrıca, sektörel ve fonksiyonel bazda bakıldığında yüksek teknoloji/telekom sektöründe risk yönetimi konusunda yapay zeka benimseme oranı %38’dir. Aynı rapora göre 2022 yılında Kuzey Amerika bölgesinde yapay zekanın benimseme oranı %59 ile dünyada ilk sırada yer almaktadır. IBM tarafından hazırlanan endekse göre büyük işletmelerde yapay zeka benimseme oranında %100 artış görülmektedir. Buna sebep olarak ise yapay zekanın daha erişilebilir olması, maliyetlerde düşürücü etkisi ve gömülü yapay zeka uygulamalarının artışı gösterilmektedir. Bun karşın yapay zekanın kullanımında bazı engelleyici faktörler de bulunmaktadır. Rapora göre sektörde sınırlı yapay zeka kullanım becerisine sahip olunması, yapay zeka uygulamalarının fiyatlarının yüksek oluşu ve araç ve platform eksikliği yapay zekanın daha yaygın kullanımını engellemektedir. Yapay zekanın benimsenmesinde en öne çıkan meslek gruplarına bakıldığında IT uzmanları, veri mühendisleri ve veri bilimciler gelmektedir. PWC tarafından hazırlanan endeks sekiz sektörü yapay zekanın benimsenmesi konusu yakın (0-3 yıl), orta (3-7 yıl) ve uzun dönemli (7+ yıl) olarak değerlendirmektedir. Yakın ve orta dönemde yapay zekanın benimsenmesi konusunda öne çıkan sektörler otomotiv, finansal hizmetler, ulaşım ve lojistik, teknoloji, iletişim ve eğlence, perakende ve enerji sektörü iken, orta ve uzun dönemde öne çıkan sektörler imalat ve sağlık hizmetleridir. Endeks verilerine bakıldığında işletmeler genel ve fonksiyonel olarak yapay zekayı daha fazla kullanmaktadır. Ayrıca, gelecek dönemde yapay zeka uygulamalarının işletmelere entegrasyonu daha yoğun bir şekilde gerçekleşecektir.

Artificial intelligence, which is one of the important concepts of digital transformation, is now emerging as a digital structure that is also available for businesses today. The concept of artificial intelligence adoption, which is expressed as the integration of artificial intelligence into the functions of the business, has an important place at this point. The study aims to evaluate the indexes prepared by various institutions on the adoption of artificial intelligence in 2022. In the study, the data in the indexes prepared by Stanford University, IBM and PWC are analyzed sectorally, functionally and regionally. According to the index prepared by Stanford University, the adoption rate of artificial intelligence in at least one function of businesses in 2022 is 50%. In addition, on a sectoral and functional basis, the rate of AI adoption in risk management in the hightech/ telecom sector is 38%. According to the same report, in 2022, the adoption rate of AI in the North America region ranks first in the world with 59%. According to the index prepared by IBM, there is a 100% increase in the rate of AI adoption in large businesses. The reasons cited for this are the greater accessibility of AI, its cost-reducing effect and the increase in embedded AI applications. However, there are also some hindering factors in the use of AI. According to the report, the limited ability to use AI in the sector, the high prices of AI applications and the lack of tools and platforms hinder the wider use of AI. IT professionals, data engineers and data scientists are the most prominent occupational groups in the adoption of AI. PWC's index rates eight sectors as near-term (0-3 years), medium-term (3-7 years) and long-term (7+ years) AI adoption. The leading sectors in the near and medium term are automotive, financial services, transportation and logistics, technology, communications and entertainment, retail and energy, while the leading sectors in the medium and long term are manufacturing and healthcare. According to the index data, businesses are using artificial intelligence more in general and functionally. In addition, the integration of artificial intelligence applications into businesses will become more intense in the coming period.