Uluslararası Kısa Film, Video ve Fotoğraf Sempozyumu, 19 - 21 Ekim 2023
Sosyolog Elihu Katz, 1959 senesinde insanların medyayla ne yaptığı merakını dile getirerek medyanın insanlar üzerindeki etkisini sorgulayan araştırmaların yönünü değiştirmiştir. İzleyicilerin seyredecekleri içeriği, birtakım ihtiyaçlarını doyurmak amacıyla belirledikleri düşüncesi üzerinde duran Katz’ın merakından esinle, televizyon, radyo ve sosyal medya platformları üzerinden incelemeler yürütülmüştür. İzleyicilerin neden o kanalı, o yayını, o diziyi, o platformu takip ettiği sorgulamalarıyla tercihlerin altında yatan ihtiyaçları bulgulamak amaçlanmıştır. Benzer bir sorgulamanın kısa film alanında da yürütülmesi mümkün görünmektedir: “Neden Kısa Film İzliyoruz?”
Kullanımlar ve doyumlar adıyla kuramlaştırılan Katz’ın sorgulamasının temelinde izleyicilerin tercihlerini özel ihtiyaçlarını giderme dürtüsü ile belirledikleri savı yatmaktadır. İzleyici, yaptığı seçimlerle bir tür doyum yaşama hedefindedir; doyuma ulaşamaması durumunda başka tercihlere yönelmektedir. İzleyiciyi merkezde ve aktif kılan bu sav, kısa film özelinde derinleştirildiğinde; kısa filmlere erişim tercihleri ve kısa filmlerden sağlanan muhtemel doyumlar üzerine sorgulamalar doğmaktadır. Festivaller, dijital platformlar ve video izleme siteleri üzerinden erişilebilen, böyle bakıldığında erişimi de diğer formatlara göre daha zor olan kısa filmlerin izleyiciler tarafından hangi tür doyuma ulaşma niyetiyle tercih edildiği çalışmanın ana sorusudur. Denis McQuail’in radyo dinleyicileri üzerinden kullanımlar ve doyumları analizlediği araştırmada ortaya koyduğu gereksinimler; oyalanma, bireysel ilişkiler, kişisel kimlik ve gözetim işlevi şeklinde dört ana başlık altında toplanmıştır (1972). Çalışmada, söz konusu işlevler üzerinden kategoriler oluşturulacak, kısa film izleyicileri ile yapılacak yarı yapılandırılmış görüşmelerle kısa film izleyicisi olmanın ne tür bir doyum sağladığı sorgulaması takip edilecektir. Yalnızca kısa film izleyicisi olmak ile aynı zamanda kısa film üreten kısa film izleyicisi olmak arasında bir doyum farklılığı olup olmadığını yorumlayabilmek adına katılımcılar arasında bir bölümleme yapılacaktır.
Katılımcıların kısa filme erişim noktaları, kısa film seyir deneyimleri, kısa film izleme tercihleri üzerine görüşmeler yürütülecek; kısa film seyri özelinde bir tür kullanım ve doyum şeması oluşturulacaktır. Çalışmayla, kısa film izlemekten ve kısa film takipçisi olmaktan nasıl bir doyum sağlandığı sorusuna cevap aranacaktır.
Sociologist Elihu Katz changed the direction of research that questioned the effect of the media on people by expressing his curiosity about what people do with the media in 1959. Inspired by the curiosity of Katz, who dwells on the idea that the viewers choose the content they will watch in order to satisfy some of their needs, studies were conducted on television, radio and social media platforms. In the studies, it is aimed to find out the needs underlying the preferences by questioning why the audience follows that channel, that broadcast, that series, that platform. It seems possible to conduct a similar questioning in the field of short films:"Why Do We Watch Short Films?"
Underlying Katz's questioning, theorized under the name of uses and gratifications, lies the argument that audiences determine their preferences with the urge to meet their special needs. The audience aims to experience some kind of satisfaction with the choices they make; if they cannot reach satisfaction, they turns to other choices. When this argument, which makes the audience central and active, is deepened in the short film; questions arise about the possibilities of watching short films and the possible satisfactions obtained from short films. The main question of the study is what kind of satisfaction the audience prefers the short films, which which are more difficult to access than other formats. The needs of Denis McQuail in his research in which he analyzes uses and gratifications on radio listeners; it is grouped under four main headings as procrastination, individual relations, personal identity and surveillance function (1972). In the study, categories will be created based on the functions in question, and the question of what kind of satisfaction being a short film viewer provides will be followed through semi-structured interviews with short film viewers (both those who only watch short films and those who also produce short films). A kind of use and gratification scheme will be created for watching the short film. With the study, an answer will be sought to the question of what kind of satisfaction is obtained from watching short films and being a follower of short films.