E- TİCARET VE DİJİTAL DÖNÜŞÜMÜN EKONOMİK BÜYÜME ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: TÜRKİYE ÖRNEĞİ


Creative Commons License

Akdağ N., Kalkay D.

8. Uluslararası Haliç Multidisipliner Bilimsel Araştırmalar Kongresi, İstanbul, Türkiye, 3 - 05 Aralık 2024

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • İstanbul Gelişim Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Teknolojik değişimler 21. Yüzyılda olağanüstü bir şekilde ilerlemekte ve yayılım etkisi göstererek ekonomik, sosyal ve kültürel hayatı yeniden şekillendirmektedir. Özellikle Covid -19 pandemi dönemi dijitalleşmenin dönüm noktalarından biri olmuştur. Pandemi döneminde üreticilerin hammadde ve ara mal temin etmelerinde ve tüketicilerin ihtiyacını karşılamada yeni bir döneme geçilmiştir. Bu kapsamda yapay zekâ ile şekillenmiş yeni teknolojiler, temassız alışveriş yapma, ödeme sistemlerinin çeşitlendirilmesi ve sunduğu kolaylıklarla e-ticarete olan talep artırmıştır. Artan talep karşısında e-ticaret hacmi artmış ve dijital dönüşüm hızlanmıştır. Bu çalışmada 2008-2022 yılları arasında Türkiye’nin dijitalleşme göstergelerinden yararlanarak e- ticaretin ekonomik büyüme üzerindeki etkisi En Küçük Kareler Yöntemi ile analizi yapılmıştır.

Technological advancements in the 21st century are progressing at a remarkable pace, reshaping economic, social, and cultural life through widespread influence. The COVID-19 pandemic, in particular, marked a turning point in digitalization. During the pandemic, a new era began as producers faced challenges in sourcing raw materials and intermediate goods, and consumers sought new ways to meet their needs. In this context, emerging technologies shaped by artificial intelligence, contactless shopping options, the diversification of payment systems, and the convenience they offer have increased demand for e-commerce. As demand surged, the e-commerce volume expanded, accelerating the pace of digital transformation. This study analyzes the impact of e-commerce on economic growth in Turkey from 2008 to 2022, utilizing digitalization indicators and employing a Multiple Regression Model.