İlkokula Hazırlık Becerilerine İlişkin Okul Öncesi ve Birinci Sınıf Öğretmenleri ile Öğretmen Adaylarının Görüşleri


Creative Commons License

AKYOL N. A., PARPUCU N., ERKAN N. S.

Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, cilt.4, sa.2, ss.117-136, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenleri ve birinci sınıf öğretmenleri ile okulöncesi ve sınıf öğretmenliği 4. sınıf öğrencilerinin, çocukların ilkokula geçişte sahip olması gereken ilkokula hazırlık becerilerine ilişkin görüşlerini incelemektir. Ayrıca araştırmanın bir diğer amacı ise, katılımcıların ilkokula hazırlık becerilerinden hangilerine daha çok önem verdiklerini belirlemektir. Araştırma betimsel tarama modelinde tasarlanmıştır. Kolay ulaşılabilir örnekleme yolu ile araştırmaya 80 okul öncesi öğretmeni, 50 sınıf öğretmeni, 51 okul öncesi öğretmen adayı ve 88 sınıf öğretmen adayı olmak üzere toplam 269 kişi katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Genel Bilgi Formu” ve “İlkokula Hazırlık Becerileri Anketi” kullanılmıştır. Araştırma kapsamında geliştirilen anket için ulusal ve uluslararası alanyazın örnekleri incelenmiş ve uzman görüşleri alınmıştır. Verilerin analizinde ortalama, yüzde ve frekans kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, okul öncesi öğretmenlerinin, sınıf öğretmenlerinin, okul öncesi ve sınıf öğretmen adaylarının ilkokula hazırlık becerilerine ilişkin görüşleri incelendiğinde en yüksek ortalamanın; öz bakım becerileri alanına ait olduğu görülmüştür. Sınıf öğretmenliği adaylarının ise ilkokula hazırlık becerilerine ilişkin görüşleri incelendiğinde en yüksek ortalamanın fiziksel gelişim alanına ait olduğu görülmüştür. Bu bilgiler ışığında alan yazında ilkokula hazırlık becerileri ile ilgili gelişim alanlarına yönelik olarak hem örneklem gruplarında hem de gelişim alanlarının vurgulanması noktasında benzerlikler kadar farklılıklar da olduğu saptanmıştır. Bu farklı görüşlerin ilkokula hazırlık kavramının çok yönlü yapısından kaynaklandığı düşünülmektedir.
The aim of this study is to examine the views of preschool, primary school and preservice teachers that are at senior grade of the university on school readiness skills that children should have in transition to primary school. In addition, it was aimed to determine which of school readiness skills was given more importance to by the participants of the study. The study aiming to investigate the views of preschool, primary school and preservice teachers was designed in survey model. Preschool teachers, primary school teachers and preservice teachers were included in the study through convenience sampling. The sample of the study consisted of 269 participants including 80 preschool teachers, 50 primary school teachers, 51 preschool teacher candidates and 88 primary school teacher candidates. In the research, “General Information Form” and School Readiness Skills Questionnaire developed by the researchers were used as data collection tools. In the analysis of the data, medium, percentage and frequency were used. As a result of the research, when the views of preschool teachers, primary school teachers, preschool and primary svhool teacher candidates about school readiness skills were examined, the highest average was self-care skills. However, it is seen that the highest average belongs to physical development.for preservice primary school teachers. It was seen that there were differences and similarities in the sample groups in emphasizing the development areas regarding school readiness skills in the literature. It is thought that these different opinions stem from the multifaceted structure of the concept of school readiness