Purpose – Hotels, which provide significant employment within the scope of accommodation facilities, have various difficulties as they include jobs that require intense tempo and labor with their unique working conditions. In this context, the opinions of the employees in the hotel sector, which has seasonality, working with an entree, and high employee turnover rate, on the quality of work life gain importance. In line with these explanations, the aim of the research is to determine the dimensions of the work life quality of hotel employees. Design/methodology/approach – Qualitative research approach was preferred as the research method. Within the scope of the relevant literature, semi-structured interviews were conducted with a total of 20 people, including animation, housekeeping, front office, kitchen, service department employees, who interact with customers, considering the relationship with customers, which is also considered as the dimension of work life quality. After the interviews were completed, a focus group interview was conducted with a group of 6 people. Findings – The obtained data were analyzed by content analysis. When the data obtained from the research were analyzed, 10 dimensions and 24 themes were obtained within the scope of work life quality. Within the scope of work life quality, dimensions of human resources management, job characteristics, all-inclusive system, organizational problems, work group relations, relations with customers, occupational stress, work-life balance, unionization and general problems were revealed. Discussion – In this study, which was conducted on the sample of employees from four different departments (animation, housekeeping, front desk, food and beverage services) in hotel businesses, the dimensions that affect the quality of work life of the employees are mentioned. In the research, the results of the fact that the quality of work life of the animation department employees is higher than the employees in other departments stands out as a matter that should be considered in terms of hotel businesses.
Amaç – Turizm endüstrisine önemli düzeyde istihdam sağlayan otel işletmeleri, kendine has çalışma koşullarıyla yoğun tempo ve emek gerektiren işler içerdiği için çeşitli zorluklara sahiptir. Bu kapsamda mevsimsellik, antreli çalışma, yüksek iş gören devir hızı özelliklerine sahip otel işletmelerinde çalışanların iş yaşam kalitesine yönelik düşünceleri önem kazanmaktadır. Bu açıklamalar doğrultusunda araştırmanın amacı, otel işletmelerinde çalışanların iş yaşam kalitesini etkileyen boyutları ortaya koymaktır. Yöntem – Araştırma yöntemi olarak nitel araştırma yaklaşımı tercih edilmiştir. İlgili literatür kapsamında, iş yaşam kalitesi boyutu olarak da değerlendirilen müşteriler ile ilişkiler göz önünde bulundurularak, müşterilerle etkileşim içerisinde olan animasyon, kat hizmetleri, ön büro, yiyecek ve içecek hizmetleri departmanı çalışanları olmak üzere toplam 20 kişiyle yarı-yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler tamamlandıktan sonra, gerçeğe ulaşmak için farklı bakış açıları veya farklı yöntemlerle veri toplamanın araştırmanın geçerliliği ve güvenilirliğine olumlu etkide bulunacağı göz önünde bulundurularak 6 kişiyi içeren bir grupla odak grup görüşmesi yapılmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizi ile çözümlenmiştir. Bulgular – Araştırmadan elde edilen veriler analiz edildiğinde, iş yaşam kalitesi kapsamında 10 boyut ve 24 tema elde edilmiştir. İş yaşam kalitesi kapsamında, insan kaynakları yönetimi, iş özellikleri, her şey dâhil sistemi, örgütsel sorunlar, çalışma grubu ilişkileri, müşteriler ile ilişkiler, mesleki stres, iş yaşam dengesi, sendikalaşma ve genel sorunlar boyutları ortaya konulmuştur. Tartışma – Otel işletmelerinde dört farklı departman (animasyon, kat hizmetleri, ön büro, yiyecek ve içecek hizmetleri) çalışanları örneklemi üzerine yapılan bu araştırmada çalışanların iş yaşam kalitesini etkileyen boyutlara değinilmektedir. Araştırmada animasyon departmanı çalışanlarının iş yaşam kalitesinin diğer departmanlarda çalışanlara kıyasla yüksek olmasının sonuçları otel işletmeleri açısından dikkat edilmesi gereken bir husus olarak göze çarpmaktadır.